Followers

Sunday, February 7, 2010

I'm going back to my mom's hometown




I'm going back to my mom's hometown.....at last. :)
Actually, dah lama tak balik hometown my mom ni, adalah kot dalam 3 bulan macam tu tapi yang pastinya menjelajah ke tanah persendirian bonda yang telah diubahsuai kepada ladang getah kecil-kecilannya ini dah lama benar tidak saya lakukan.....kira-kira hampir 5 tahun (menjengah ke sini membuatkan hati saya disayat rindu...memori). Tapi kerana permintaan bonda untuk mengambil gambar hakisan tanah di sebahagian tanahnya untuk dipanjangkan kepada pihak berwajib maka terpaksalah saya tunaikan.....

Tanah ni tak besar pun, lebih kurang 1 ekar je....buat masa sekarang sebahagiannya ditanam dengan pokok getah...(cantik juga bila tgk pokok getah mula meng-coklat daunnya) dan sebahagian lagi ditanam dengan pokok pisang. Bersebelahan dengan tanah ini diairi oleh sebatang sungai yang saya sendiri tak dapat nak kenalpasti namanya. Tapi memang best lah mandi dekat sini....sejuk macam air peti!!!!!! Tapi kena hati-hatilah, kalau hujan rintik-rintik pun kena cepat-cepat naik sebab takut air laju. Kawasan ni memang 'remote area'. Jauh dari kesesakan bandar, tenang dan pembangunan masih belum banyak. Penduduk masih menggunakan air dari sungai ini sebagai bekalan air harian. Tetapi bekalan elektrik dah adalah, sekolah agak jauh dan jalannya sempit sahaja.

Tapi yang paling saya tak gemo bila bertandang je ke daerah ini, mesti ada je tetamu ni nak menjengah sekali. Nama dia Pak Cat....hehehehe...PACAT sebenarnya. Atau omputih panggil dia land leech. Cuba tgk kat pic daun tu....tak nampak pun sebenarnya...ala2 ranting atas daun je...saya mula mengesan bila saya nampak ranting tu bergerak bila saja saya bergerak......huahuahua menjeritlah saya....rupanya bukan datang sorang....bertiga.....entah-entah lebih apa..... Saya pun cabut je lah sebelum dia menyapa....... Alahai.....bab ni memang saya lemah...pacat dan lintah, boleh buatkan saya hilang rasa malu....apa orang nak kata pun katalah....saya akan jerit sekuat hati....Saya mungkin orang kampung.....tapi bukan kampung bangat la......jadi pacat dan lintah bukan mainan saya....huhuhuhu...minta maaf bab tu....:(

No comments:

Post a Comment