Followers

Tuesday, June 26, 2012

Cerita hari ini: 'Pengaruh Back Yard Science (BYS) dalam hidup anak anda'


Assalam.....

Hmm....sekadar sebuah entry pendek di hari kalut saya! Tajuk hari ini;'pengaruh Back Yard Science (BYS) dalam hidup anak anda'. Adakalanya tidak dapat dinafikan, BYS ni banyak memberi kesan positif terhadap hidup anak-anak kita. Antaranya:

i) mereka akan jadi lebih kreatif;
ii)mereka akan mempunyai minat meneroka dan mencuba benda baru;
iii) mereka akan menghabiskan masa lebih banyak di depan TV daripada mengganggu kita di dapur;
iv) dan macam-macam lagi yang baik-baik yang tak sempat saya senaraikan di sini.....

Akan tetapi, pengaruh negatif pun ada juga. Antaranya:

i) mereka akan jadi terlalu bijak sehingga melebihi kebijaksanaan ibu bapa mereka;
ii) mereka akan mula menakluki siaran di televisyen sehingga kita sendiri gagal menonton siaran masakan kegemaran;
iii) mereka akan mula menyeludup minyak masak di dapur, pinggan, periuk atau pun tisu sekotak untuk dijadikan bahan eksperimen;
iv) dan...pelbagai lagi keburukan yang sungguh membuat kita terkedu lidah atau mencapai tahap kesabaran yang maksima......

Sebagai salah satu contohnya, lihatlah ini:


Bonda: Hang tengok anak bijak hang punya kerja.....
Saya: La...bila masa jam dia rosak, kan baru beli....
Bonda: Aku tak tau... tengok-tengok dah jadi macam ni.... tanya kat dia, dia kata adik nak buat jadi kanta pembesaq... Hang tengok sat, betui ka boleh jadi kanta pembesaq!

Saya pun membelek-belek.....

Saya: Hmmm...besaq la juga..... (terus tergelak.....)
Bonda: Tu nanti pi mana-mana, jumpa orang juai jam, nak pulak beli jam baru.... 

Betul tak kata saya? Anak-anak kita memang semakin bijak dan mereka bertambah bijak dengan pengaruh rancangan di televisyen...... (apa lagi yang nak dikatakan bila anak terlampau bijak kan...????!)

No comments:

Post a Comment