Followers

Thursday, August 30, 2012

Andai itu ketentuan Ilahi.....

Andai itu ketentuan Ilahi....hanya itu yang mampu saya nyatakan....

Seingat saya, detik mula pandai check-in ke wad bersalin adalah bermula dari pertengahan bulan Julai dan sehingga ke penghujung kehamilan, jumlahnya adalah 4 kali. Semuanya adalah disebabkan tekanan darah tinggi. Kesimpulan yang saya dapat ambil sepanjang tempoh tersebut adalah kandungan saya mula memberi tekanan terhadap tubuh badan saya, berehat di katil adalah ubat yang paling mujarab untuk memastikan tekanan stabil sepanjang masa. Akan tetapi, kerja di pejabat masih cuba diselesaikan, beberapa urusan dalam hidup yang lain masih cuba dilangsaikan selagi masih ada waktu terluang. Walaubagaimana pun, selepas sahaja kemasukan ke wad untuk kali ke-3, saya nekad untuk bercuti panjang. Bukan apa, niat dihati untuk cuba memastikan bayi yang bakal dilahirkan adalah cukup tempohnya. 

Saya masih ingat, sewaktu awal kemasukan saya ke wad, doktor pakar mula bertanya tentang kaedah bersalin yang saya dan En. Awak persetujui. Sewaktu itu, saya memang agak keliru. Saya sememangnya was-was untuk bersalin secara normal. Almaklumlah, sebelum ini saya tidak pernah merasakan sakitnya bersalin normal walau sudah beranak 1. Maka pendapat bonda dipinta, kata bonda:

'kalau boleh keluaq kot jalan dia, pasaipa yang gatai nak pi toreh???'

Sewaktu itu memang terasa terpukul sangat. Maka kepada doktor pakar saya suarakan, saya akan cuba untuk bersalin normal. Selain bonda, doktor juga lebih suka memilih cara normal. Memandangkan kemasukan ke hospital yang berulangkali dan kekerapan dalam tempoh terlalu rapat, maka saya disarankan untuk bersalin awal. Saya masih teringat sewaktu kemasukan awal saya ke wad tersebut, saya dipertemukan dengan seorang wanita yang telah bersalin, anak kembar.

dia: sakit la adik oii...yang bawah pun depah toreh, yang atas pun depa belah....
saya: la....pasaipa macam tu?
dia:dah yang mula2 tu larat la nak teran, nurse suruh teran tapi depa tak jaga, meluncoq keluar anak macam tu ja... lepas tu dah tak larat teran sebab petang tu tak makan apa....depa tolak balik kepala anak tu masuk, tolak masuk bilik bedah, bagi badan akak bengkok (untuk suntikan epidural), lepas tu bedah... tu yang anak ni tak berapa nak menyusu, dia dah lemas masa keluaq tu...
saya: boleh pulak depa tolak masuk balik, bahayanya...
dia: tu yang pagi semalam Dr. Selma marah kat doktor semua, pasaipa tak forsep je budak tu kalau kepala dah boleh keluar....
saya:....tertelan air liur kengerian...

Bonda pun kemudiannya mula suarakan sesuatu setelah beberapa pandangan rakan-rakan diperolehi. Katanya dipaksa bersalin menggunakan ubat lebih berisiko, baik bedah sahaja. Akan tetapi kata putus telah pun diberikan, malas untuk berdolak-dalik pula dengan tuan doktor. Tawakal sahaja kepada-Nya. 

Sebaik sahaja saya ditahan untuk kali ke-4, tanpa bertangguh lagi doktor memutuskan untuk memaksa saya bersalin lebih awal walaupun kandungan belum cukup 38 minggu sebagaimana yang telah diputuskan sebelum ini. Rela atau tidak, haruslah saya relakan juga. Bermula daripada 22 Ogos 2012 prosedur induksi. Setelah kedua-dua prosedur induksi tidak berjalan lancar, akhirnya saya ditolak ke bilik bedah jua pada 23 Ogos 2012. Tetapi yang sedihnya, ketika saya ditolak kebilik bedah, ada pula kes kecemasan yang memaksa saya ditolak turun ke bawah semula. Sekali lagi ditolak ke dewan bedah dan ditahan di situ melebihi 30 minit kerana kemungkinan satu lagi kes kecemasan. Sewaktu itu, tekanan darah mula tidak stabil, dan saya ditolak ke bilik bedah akhirnya. Sewaktu pembedahan, ada satu saat, tekanan darah telah mencanak sehingga melebih 200. Manakan tidak, selain menunggu lama, di dewan bedah itu jugalah, pakar bius sibuk mencari urat yang strategik bagi pemasangan branula. Kenapalah tidak dibuat sewaktu saya menunggu 30 mint tadi..... setelah 2 tusukan yang tidak menjadi maka tusukan ke-3 di saluran yang paling jelas dan nyata. 

Sepatutnya, sebaik sahaja bayi dikeluarkan, bayi akan ditunjukkan kepada ibu untuk mengesahkan jantinanya. Akan tetapi, dalam kes saya, bayi seolah-olah dilarikan. Hati berdebar menanti... mulut tak berhenti berdoa.... Pakar bius datang dan menenagkan saya;

'sabar ya puan, bayi tak nangis, doktor pakar sedang usahakan sesuatu....'

Sewaktu itu minda saya kosong. Jika itu takdirnya apa lgi yang harus saya katakan..... Kemudiannya setelah hampir selesai....saya menerima perkhabaran yang bayi telah menangis.... dan akan dibawa ke wad kanak-kanak untuk pemerhatian. Saya hanya boleh menjenguk setelah pukul 10.30 malam. Hati rasa sayu sangat. Sampai ke hari ini, jika saya melihat buku pink baby tu, hati rasa sayu. Skor Apgar:

1 minit pertama: 1/10

5 minit : 8/10

Masa itu saya selalu teringat kata-kata akak yang melahirkan anak kembar tempoh hari....:

'kita orang melayu, Islam. Kita percaya pada ketentuan tuhan. Kalau dah takdir kita macam tu, kita nak kata apa. Tu depa boleh buat kita macam-macam. Kalau orang lain, mau kena saman doktor tu buat macam tu kat kita....'

Kata En. Awak; 'tak apalah, biarlah...janji dua-dua dah selamat. Kita tak payah ungkit-ungkit lagi dah...'

Sebenarnya ada terkilan rasa dengan pengurusan hospital, akan tetapi tetap bersyukur semuanya telah selamat, akan tetapi hati adakalanya risau jika si jari halus tu ada apa-apa kesan akibat kegagalan tempoh hari (dipercayai lemas sewaktu tekanan darah mencanak naik 200). Bila menyusukan dia, selalu membelek-belek tindakbalasnya.... Harap-harap sihat sejahtera berpanjanganlah hendaknya...

6 comments:

  1. I wish you and baby well, inshallah. Have faith always!

    ReplyDelete
  2. Inshallah baby Frieda sihat. Selamat berpantang

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq....selalu mendoakan kesihatannya...:)

      Delete
  3. Tahniah.. selamat berpantang.. semoga baby membesar dgn sihat.. amin...

    ReplyDelete
  4. terima kasih......tapi seikhlasnya memang tak best berpantang di musim raya....:)

    ReplyDelete