Followers

Thursday, September 20, 2012

Secebis kisah Aidilfitri: Make-over langsir!

Sedar atau tidak, Syawal telah tiba dipenghujungnya...... Bagi orang yang berpantang seperti saya sekarang ini, Syawal itu hanya  mampu saya lihat tanpa menikmati kemeriahannya. Al-maklumlah, orang dapat kesana sini berziarah, menghadiri rumah terbuka dan sebagainya, saya pula hanya terperap di rumah meniti penuh kesabaran tempoh berpantang. Jika menjijak kaki keluar, tidak lain dan tidak bukan hanya ke hospital membawa si Jari Halus dan juga membuat pemeriksaan susulan.

Sebenarnya, niat di hati hendak menyambut Syawal sebagaimana keluarga baru yang lain. Beberapa persiapan telah saya buat seperti membeli kuih-muih (nak buat sendiri dah tentulah tidak dengan kandungan yang sarat ketika itu...), membeli beberapa perhiasan/perabot rumah untuk memastikan rumah sesuai untuk menerima kunjungan tetamu (jika tidak, rumah sewa kami tidak lain dan tidak bukan hanya seperti rumah bujang sahaja lagaknya.....) dan juga menyediakan beberapa kelengkapan yang lain.... Akan tetapi, sudah ditakdirkan-NYA, saya keluar masuk hospital dan akhirnya hanya beraya di atas katil dan kemudiannya masuk wad dan bersalin. Seperti biasa, kita hanya mampu merancang, tetapi hanya DIA yang lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya....gheghegheghe....

Okay, berleter, bercerita bagai nak rak. Hakikat yang sebenarnya, saya hanya nak tunjukkan contoh make-over langsir yang saya buat untuk kediaman bujang kami sempena Aidilfitri yang bakal kami sambut kononnya..... Pada asalnya kami shopping di TESCO, sekali mata tertarik kepada langsir yang sedang dipamerkan. Setelah dibelek, setelah ditenang maka saya pun mengambil 2 helai langsir yang pada perkiraan saya kira cukup sesuai dan padanlah!. Bila balik dirumah dan buat suai padan, rupa-rupanya CANGKAT! Tau cangkat tu apa? Tak cukup panjang lorrrrr.... hukhukhuk. En. Awak gelakkan saja; 'itulah, orang suruh ukur dulu tak nak.....'

Akhirnya, saya mengambil keputusan membuat sedikit make-over bagi membolehkan langsir itu sesuai digunakan di kediaman kami. Saya beli kain lebihan di KAMDAR dan jahitkan dibahagian bawahnya seperti ini:


Lalu hasilnya sangat memuaskan hati En. Awak. Langsir tersebut murah sahaja iaitu RM39.90 untuk sehelai. Dua helai hanya RM79.80 dan ditambah kain lebihan dibahagian bawah pada harga RM5.00, saya menikmati langsir yang sebegini:



Okaylah tu, untuk rumah bujang kami...:). Moral di sini, adalah:

i) jika anda tersilap beli tak apa, anda masih boleh mengubahsuai untuk memastikan benda tersebut boleh digunakan. Jangan dibuang atau hanya disimpan tanpa penggunaan;
ii) sebelum membeli langsir, atau apa-apa sahaja pun kelengkapan kediaman anda, sila ukur terlebih dahulu. Jangan main agak-agak sahaja. Jika tidak, macam saya ni lah jadinya...gheghegheghe


No comments:

Post a Comment