Followers

Tuesday, October 2, 2012

Cakap2 Selepas Budget 2013...

Sehingga hari ini masih kita dapat mendengar komen-komen mengenai Budget 2013. Walaupun saya tidak mengikuti sepenuhnya budget tersebut, apa yang saya dengar..... amboi-amboi seronok betul.....:

- BR1M diteruskan lagi...
- si bujangan 21 tahun ke atas yang berpendapatan dibawah RM2000 pun turut menikmati BR1M 2.0
- Golongan belia dapat rebat RM200 untuk pakej telefon pintar (tapi yang berusia 18 hingga 30 je kot...)
- bantuan untuk projek perumahan terbengkalai, perumahan mesra rakyat dan segala bentuk rumah lagi lah....
- pencen dinaikkan...
- KR1M akan ditambah lagi....
- baucar buku untuk pelajar dan sebagainya....
- bonus untuk kakitangan awam, sebulan setengah kau......

dan....berbagai-bagai lagilah... Saya ni bukannya nak komen pasal budget ni, sebab saya bukan pakar ekonomi yang layak untuk memberi komen tentang budget yang telah pun dirangka oleh tuan yang lebih arif tentang soal ekonomi negara. Akan tetapi saya sebenarnya terasa tertarik hati untuk menceritakan tentang rakyat Malaysia yang sangat prihatin lagi bijaksana bila mengomen. 

Salah satu komen yang saya dengar semalam tengah hari sewaktu sedang menonton TV disamping sibuk menguruskan keperluan si Jari Halus, saya terdengarlah komen rakyat malaysia yang prihatin berkaitan pengurangan subsidi gula sebanyak RM0.20 itu....... Antara komennya:

Komen 1 (lebih kurang begini ye...):
'Bagus jugalah kerajaan kurangkan subsidi gula tu, dapat mengurangkan penyakit diabetes di kalangan rakyat. Memang bijak la pendekatan kerajaan untuk menjaga kesihatan rakyat'.

*ketika tu saya terfikir, adakah diabetes tu hanya disebabkan gula? Apakah makanan lain yang tinggi karbo tidak menyumbang ke arah penyakit tersebut? Apakah kesihatan rakyat terjejas kerana terlampau lebih makan gula? Atau sebenarnya rakyat sendiri tidak lagi tahu jaga kesihatan sebab terlalu sibuk cari rezeki labih kerana nak biaya barang-barang yang melonjak tinggi akibat kenaikan harga gula??? Hairan jugakan... Banyak lagi benda lain boleh diberi pendekatan jika hendak menjaga kesihatan rakyat. Jika hanya mengambilkira perbelanjaan rumah, kenaikan harga gula langsung tidak memberi kesan kepada belanja bulanan dapur kami, tetapi jika mengambil kira perbelanjaan harian, sesungguhnya kenaikan harga gula akan memberi kesan yang besar kepada kami dan juga lain-lain orang. Harga teh secawan akan melonjak naik, belum makanan lain, roti kering atau biskut, malah air masak yang tiada kaitan dengan gula pun berkemungkinanan akan naik harga jika tidak dipantau....sadisss betul.... 

Komen 2 (lebih kurang begini le pulak...):
'....saya kalau ke kedai mamak memang minta air teh (ye ke...lebih kurang le..) tanpa gula. Baik untuk kesihatan kita....' (ada la lagi ayatnya....tak ingat dah...)

*dalam hati saya menyeranah jugak le.... Apa kena mengenanya minta air teh tak dak gula ke apa. Jika kita pergi ke kedai mamak misalnya, minta air teh kurang gula atau tiada gula, harganya tetap sama. Mahal macam tu jugalah..... Dari segi kesihatan ya terjaga, tetapi dari segi susut nilai poket, tetap sama.  Adakah kedai mamak misalnya akan  kira Teh O dengan 5 sudu gula=RM1.00, Teh O dengan 2 sudu gula=RM0.80, Teh O tanpa gula=RM0.60, akankah? Takkan, betul tak???

Kepada yang mendapat manfaat daripada Budget 2013 ini, tahniahlah saya ucapkan, tetapi kepada yang tidak mendapat manfaat langsung, bersabarlah dan redhalah. Contohnya:

'Dari 2009 lagi, tiap2 kali budget kami punya dok tunggu. Kot2 la pencen kami akan dinaikkan tapi tak. Yang 700 lebih tu depa penaik, ni kami yang 100, 200 ni langsung tak penaik. Adilka? Awat, kami bukan penerima pencen ka?'~ kata beberapa penerima pencen bagi bekas pekerja kerajaan yang terpaksa bertukar menjadi pekerja swasta seperti TNB, Telekom, Pos Malaysia dan lain-lain.....

*begitulah nasibkan... Bukan semua dapat manfaatnya, bukan semestinya menyeluruh... masih ada yang tertinggal dan tercicir....

**setiap kali budget yang ditunggu bukan apa, bila sana-sini gaji, elaun dinaikkan, atau bonus diberikan, maka beerti harga barangan juga akan dinaikkan. Yang mendapat padah adalah golongan  yang bekerja dengan syarikat swasta yang hanya menanti kenaikan gaji setahun sekali (itu belum tentu...) dan bonus yang belum tentu juga lagi malah bantuan seperti BR1M pun tak layak kerana hanya lebih seratus dua ringgit sahaja daripada paras yang dibenarkan!

2 comments:

  1. dok nyampah je tgk bajet hihihi.. boleh tak gitu.

    ReplyDelete
  2. ...dok cuba sutkan diri, kat mana dapat merasa limpahan bajet kali ni. Maklumlah di war2kan sebagai menyeluruh, ni dok tgh tengok ruang le ni.....ada ke tak. Tapi sampai sekarang tak nampak2 pun lagi huhuhuhuhuhu....

    ReplyDelete