Followers

Tuesday, August 6, 2013

Secoret Rasa Tentang Cikgu Arbaiyah....kesian dia tau....

.....di hari terakhir Ramadhan tahun ini, orang lain dah sibuk-sibuk balik kampung, mengemas rumah...saya masih terkial-kial menyiapkan bekalan untuk si jari halus memandangkan saya masih lagi bekerja.... Beg baju pun belum kemas lagi...hukhukhuk

Tak mengapalah, di pagi-pagi ini saya sekadar menyampuk cerita yang dah basi tentang Cikgu Arbaiyah. Betul dia cuai... hmmm...sebagai orang ramai dan manusia biasa, itulah yang terlintas di fikiran. Waktu itu, saya hanya memandang komen-komen di FB mengutuk Cikgu A serapat-rapatnya. Tetapi, bila saya membaca keseluruhan ceritanya, walau pun tak secara terperinci, saya tarik balik detik hati saya yang mula-mula tadi. Sebaliknya saya mula rasa simpati. Salah satunya komen yang saya baca di FB iaitu luahan hati seorang guru yang lain:

Arini status kat wall byk yg marah kat ibu kpd aisyah..ada yg kata bodo la bangang la,xguna jd cgu la...haiya...cgu gak yg kena.to be honest,tak semua cgu mcmtu tau...apapun profession dia,jgn dikait dgn yg lain...tak caya tanya cgu @@@@@@, %%%%%######...cgu ******setia tau!xdaknya nak main cintan cintun kt blkg...hehehe...semoga cgu arbaiyah mengambil pengajaran atas apa yg berlaku.utamakan anak!

Apa yang membuatkan saya simpati pada Cikgu A ni?:

1) Profession dia sebagai guru menjadikan dia kelihatan lebih bersalah, padahal guru juga seorang insan biasa yang adakalanya buat silap, di tipu, tertipu malah mungkin menipu. Guru sepatutnya lebih bijak la, almaklumlah nak mendidik anak bangsa, tetapi guru juga manusia biasa... 

2) Status Lady J dengan anak seorang ini akan sering membuatkan Cikgu A akan sering jadi mangsa keadaan. Orang lelaki yang agak keparat memang suka-suka je nak ambik kesempatan. 

3) Tapi saya memang rasa kesian betul tau.... ye betul.. orang lelaki tu adalah orang lelaki yang dikenali di FB, akan tetapi lelaki tu adalah rakyat tempatan, malahan semua maklumat telah diberi kepada Cikgu A ini, malah telah berjanji setia segala bagai...dah tentu, tentulah Cikgu A yang tidak mahu lagi memegang status Lady J akan menerima (kita pun tak tahulah sejauh mana si jantan itu bersungguh nak tackle Cikgu A ini kan....). Saya faham sangat la tabiat orang lelaki yang nak tackle-tackle Lady J, sebab saya juga pernah memegang status yang sama. Orang yang tidak pernah merasa pegang title tu dan masih mempunyai suami akan senang-senang sahaja meng-cap Lady J dengan pelbagai tohmahan. Dalam kes Cikgu A ini, dah tentu la cuai, gatal pun ye juga kan....baru kenal dua, tiga bulan dah bagi anak segala....hmmm...

4) Dah tentulah saya simpati dengan diri Cikgu A, kenapalah mudah sangat percaya dekat orang. Ye lah...betul, kita dah kenal dia, si polan anak si polan, kerja dekat mana, apa-apa pun macam mana. Akan tetapi, sewaktu saya dulu, memperkenalkan anak kepada teman lelaki adalah perkara yang terakhir saya akan lakukan. Jika si polan terasa ingin mengenali anak saya, makanya saya akan membawa mereka berjumpa. Tetapi saya akan sentiasa bersama. Tidak sewenang-wenangnya, saya nak menyerahkan anak saya kepada seorang lelaki yang mungkin baru dua, tiga bulan kenal. Dalam hal ini, bonda saya amat memainkan peranannya. Memang sejak memegang title Lady J dulu, bonda banyak mengatur hidup saya dan Tuan Puteri Bertuah. Memang rimas, akan tetapi sikapnya yang over protected itu banyak menyelamatkan saya dan kehidupan saya. Itu kes saya, tapi dalam kes Cikgu A ni, saya kurang pasti la pula... 

5) Haishh... dah tentulah saya simpati pada Cikgu A dan geram pada pada Jantan Keparat tu.... Ye la Cikgu A tu janda kan... cikgu pula tu..... banyak duitnya tu.....hahahaha. Nak tipu duit, tipu la..... Barulah Cikgu A boleh ambil pengajaran supaya lebih berhati-hati dengan lelaki. Akakn tetapi yang kau pergi culik budak yang takberdosa itu kenapa????!! Jika bonda saya, mahu dicepuk-cepuk kepala jantan tu dengan selipar.... Menipu duit yang jumlahnya bukan sedikit... Kemudian kau bawa lari pula anak dia, apa motif? apa?? apa?? Tertanya-tanya betul saya... kenapa? hmmm...

Apa-apa pun, adik Wan Aisyah dah pun selamat ditemui semula. Terima kasihla kepada ibu jantan itu yang memulangkan adik Wan Aisyah. Lagi terima kasih kepada si Jantan Keparat yang masih ada juga rasa simpati dan masih mempunyai naluri manusiawi dalam dirinya.... Kepada Cikgu A, ambillah ini jadi pengajaran, bukan semua manusia baik, biar kita selalu merasa curiga sampai orang lelaki menyampah nak dekat, daripada mudah sangat percaya sampai lelaki spesis begitu suka sangat nak rapat.Apa-apa pun, fikir jauh-jauh demi anak.... kita ni berapa hari sangat nak hidup, anak tu jauh lagi perjalanannya. Kalau tersilap pilih, kesian anak kita.... (sedih...betul-betul sedih...sob, sob, sob...) 

Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pembaca yang beragama Islam dan selamat bercuti panjang kepada yang turut dapat menikmati kemeriah Aidilfitri ini....:).  

**tak sedap hati betul dengar tembak-menembak sana sini, semeriah mercun dam, dam, dum pula. Tadi pula mendengar khabar senior En. Suami kena samun di depan rumah pengasuh anaknya di Shah Alam. Dileher diletakkan parang, di samun beg duit, HP dan sebagainya, malah kereta pun dilarikan.... alahai.... macam2 jenayah sekarang. Macam tak selamat je berada di luar rumah, malah dalam rumah pun tak selamat....hukhukhuk

No comments:

Post a Comment