Followers

Monday, October 3, 2011

Haishh... bila mulut mengalahkan perempuan!

Ini bukan kisah hari ini. Ini kisah 2 minggu yang lalu. Selepas sahaja di jari tersarung cincin tanda saya sudah pun milik orang. Tetapi sehingga hari ini, masih meninggalkan kesan. Sehingga detik ini, saya masih melihat mata-mata yang ramai mula memandang serong. Tapi bagi saya, biarlah.... satu hari, bila tiba detiknya mereka akan menyedari siapa yang sebenarnya lebih serong.

Gambar dari sini.

Waktu tiba di tempat kerja, rakan-rakan sekerja mula bertanya itu ini. Tidak mengapa, saya tidak kisah, saya juga gembira untuk berkongsi kemanisannya. Tetapi dari nada percakapan, mengapa calonnya bukan merujuk kepada bakal En. Awak! Saya masih diam... cuba memahami situasi. Bukan sekadar satu pejabat, malah berlainan pejabat juga heboh cerita yang sama. Hairan! Akan tetapi, di dalam saya tertanya-tanya, maka adanya hamba Allah yang datang membuat pengakuan:

dia: Hampa baik tak dengan R???
saya: Tak berapa rapat la...kerja-kerja saja....
dia: Hampa tak payah baik sangat ngan dia pun tak pa??
saya: Pasai pa?
dia: Mulut macam pompuan!
saya: Awat weeiii...pasai pa....
dia: Dia la yang bawak cerita pasai hampa kat kami. Bayangkan, kami ni tak rapat pun ngan dia. Jumpa, sembang pun tak pernah. Tapi, dia boleh mai cerita pasai hampa kat kami....
saya: Ya ka? Hmmm.... tak pa la.....

(terus saya diam)

Saya terdiam kerana selama ini saya nampak karektor pada dirinya sebagai seorang yang agak kalut, bercakap ikut sedap mulut tetapi bukan sebagai seorang kepoci yang menjaja cerita melalut-lalut. Apatah lagi sebagai seorang penfitnah yang menyebarkan cerita yang langsung karut!.

Sebenarnya, siapa pun bakal En. Awak tak perlu nak saya hebahkan. Cukuplah sekadar teman-teman rapat yang memang mengetahuinya. Tetapi bukan pula niat saya hendak merahsiakannya, biar sahaja mereka tahu sendiri nanti. Lambat laun akan tahu juga, mungkin sewaktu kad saya layangkan atau pun bila nanti di hari bahagia kami atau pun selepas majlis ketika saya membawa dia bertandang ke sana-sini. Akan tetapi, cukup saya tekankan bahawa bakal En. Awak bukanlah seseorang yang ada di sisi saya ketika ini, berjumpa pun mungkin hanya sebulan sekali tetapi bukanlah pula dia milik seseorang ketika ini. Jarak sebenarnya pemisah kami. Tetapi saya tidak mengerti, kenapa manusia itu boleh menimbulkan cerita yang saya bakal berkahwin dengan individu yang lain pula ni??? Rupanya ada radio buruk yang menjaja cerita sana-sini. Tak apa.... biarkanlah luncai terjun dengan labunya. Kenapa pula saya dipandang serong ya???

*saya dan bakal 'En. Awak Palsu' mungkin tidak sesuai kerana perbezaan status, usia, saiz dan segala benda. Akan tetapi, kamu, kamu, kamukah yang bakal menentukan jodoh manusia. Bukankah Allah yang tetapkan. Bila Allah kata jadi! Maka, jadilah.... Apa kamu itu berhak untuk mempertikaikan atau menanyakan kesesuaian apa yang Allah jadikan???? Siapa kamu!!!

*saya pernah menyatakan pada seseorang yang agak hampir (selalu ada dekat) bahawa calonnya; 'is nothing to do with this office...'. Jadinya, bila cerita-ceriti ni tersebar, nampak seperti sayalah pembohong yang paling hebat. Dah lah masa bercinta sorok-sorok. Bila dah tunang-tunang tak mahu mengaku pula....

*sudah sifat manusia suka cemburu, adakalanya iri hati dengan kesenangan yang kita miliki. Bila saya berkahwin dengan bakal 'En. Awak Palsu', hidup mungkin lebih mudah, boleh pergi kerja sama-sama, pulang kerja sama-sama, jimat belanja... Hati gembira.... Hahahahaha... Ya, ya.... saya mahu itu.... Tapi itu bukan ketetapan Ilahi.... Pun saya terima itu.... Saya redha bila jodoh saya bukan orang dekat, bila saya kena tanggung susah payah berjauhan, bila perkahwinan kami nanti akan dihiasi dengan bunga-bunga rindu akibat PJJ. Saya redha... Siapa pula mereka untuk mengerti susah-payah dan pahit jerih saya? Mereka takkan pernah berkongsi, malah hanya menunggu masa sahaja hendak menuding jari atau tepuk tangan tanda suka hati..... Hanya saya yang lebih tahu dan tanggung sendiri.... Kamu ada? Tak, nak hulurkan 10 sen, 20 sen nanti pun bercerita lagi sana sini. Jadi, diam! Jangan campur kaki!

Jadinya, sekarang saya lebih suka menyepi. Malas mengeluarkan sebarang kenyataan mahupun membela diri. Apa yang penting, saya laksanakan tugas saya sebagaimana yang telah diarahkan. Bekerja mengikut gaji, setimpal dengan bayaran. Itu sahaja. Yang lain-lain tentang gossip panas ke, gossip suam ke, tidak perlu saya fikirkan....(setaraf artis pula rasanya bila kena gossip macam ni kan....hahahahaha). Dah mula la kena jawab; no komen!

**sabar je lah Fieda.... What u gv, u'll get back..... Adalah nanti habuannya tu.....
***Esok-esok nanti heboh pula tentang bakal En. Awak yang buta. Sampai tak kenal janda.... sedangkan dia masih bujang belia. Jadi, janda macam saya ni hanya layak jadi bini no. 2??? Ada pula saya perlu kisah? Tidak bukan......hahahaha
****Perempuan bila mengumpat, bergoncang rumahtangga. Lelaki bila mengumpat, bakalnya runtuh segala-gala tangga!

****saya tahu ada rakan yang berkaitan dengan individu, peristiwa dan cerita ini akan membaca (jadi silent reader....). Nilailah sendiri, saya pun dah malas nak buat sesi membela diri...

2 comments:

  1. sabarlah yer fieda..ko focus aje pd urusan persiapan majlis nnt..apa lah org2 melayu ni, x habih2, baik lelaki baik pompuan..bukan nk doakan yg baik2..aku x sbr nk dngr reaksi diaorg bila tgk nama kat kad tu org lain..

    lagi satu kan, klu diaorg tnya2 nnt..ko cakap aje, dh kenal lama..dr arwah masih ada lg...

    Alhamdullilah, berkat kesabaran kau, Allah mendengar segala2nya..Dia bagi pilihan yg terbaik..mengenali kau dr dulu..Time kau susah pulak tu..bukan masa ko tgh cantik-mantik mcm skrg... but he still wants you..ok lah tu =)
    Happy for you my dear fren..
    ~Pani

    ReplyDelete
  2. ..thanks.....

    aku cuma terkilan kat dalam hati bila aku tgk mata2 sekeliling pandang2 pastu sok sek sok sek.... tapi apa aku peduli ye dak.... manusia takkan habis bercerita....

    ReplyDelete