Followers

Sunday, June 24, 2012

Jom ke Pulau Aman....:)

Sedap tak bila pandang Mee Udang tuuu.... Hmmm...nyum, nyum.... Memang nyum, nyum la.... 

Sebenarnya hujung minggu baru-baru ni saya dengan En. Awak telah menjengah ke Pulau Aman yang terletaknya di Pulau Pinang. Ni memang betul-betul pulau...buka macam Pulau Tikus atau Pulau Betong yang tak perlu naik bot. Bukan apa, sekadar menenggek 'group' tempat kerjanya membuat sesi 'jungle tracking'. Seumur hidup saya yang membesar di Pulau Pinang, belum sekali pun saya menjengah ke Pulau Aman ni, maka kesempatan ni saya gunakanlah untuk menjengah sebentar. Selepas sesi 'jungle tracking', ada pula sesi makan-makan di restoran di sini. Acara makan Mee Udang dan juga ketam. Ketam tu rebus saja...tak de apa-apa perencah pun. Tapi rasanya sedap....mungkin sebab masih segar. 

Selain daripada ketam, kita juga boleh mendapatkan udang lipan dan juga belangkas untuk dimasak di restoran terapung ini. Apa yang membuatkan saya sedikit kagum, restoran ini merupakan restoran melayu, jadi....sila makan tanpa rasa was-was....:). Minuman keras tidak ada dijual disini dan minuman yang istemewa dan sesuai adalah... 'calamansi& asam boi juice'@air limau dengan asam boi....nyum, nyum...sesuai la bila makan udang-udang ni kan....:)

 'Nanti kita makan kat situlah'....kata En Awak sambil menunjukkan Restoran Terapung di Pulau Aman.....

Kali ini memang betul-betul sebagai sesi menjengah ke Pulau Aman sahaja. Ye lah.... saya dan En. Awak tak sempat pun nak berjalan-jalan ke sana sini. Maklumlah, dengan perut besar ni tak dapat rasanya saya nak menjelajah ke seluruh pulau. Jika kesihatan mengizinkan, dipanjangkan usia...insyaallah sampai lagilah kami ke sini.... 

**Pulau ini tidaklah seindah mana pun, lebih terkenal dengan hasil lautnya. Kebanyakan orang yang datang membayar tambang RM6.00 bagi orang dewasa semata-mata untuk makan Mee Udang sahaja. Selain itu, kerepek sukun juga ada dijual disini. Walaubagaimana pun, saya mendapati baik pekerja-pekerja di restoran atau penjual di jeti menaikkan ikan, senyuman memanglah tiada....  Seolah-olah, 'jika tak senyum pun, orang datang juga'... atau mungkin juga 'haishhh...penatlah melayan kerenah orang ni...bila la gamaknya nak berambus ni!!!'. Terasa sangat macam tu..... Tak boleh la, sepatutnya, pelanggan tu diutamakan, tak kiralah seramai mana pun. Bukankah bila semakin rama makanya semakin murah rezeki anda-anda semua???




2 comments:

  1. dah bape bulan dah skrg?bila due?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah masuk tujuh @ yang lebih tepat 29 minggu...hehehehe....Due September nanti, Insyaallah.....:)

      Delete