Followers

Saturday, March 16, 2013

Berpantang makan lagi...:)

.....:)

Entry kedua untuk hujung minggu ini setelah sedap-sedap menikmati lunch hari ini. Apa menunya? Spageti bersama bayam bercendawan hati ayam...kuang, kuang.... tak sempat ambil gambar dah masuk perut dan habis.....
 
Okay, okay.... isu dia bukan soal nak menayang apa menu makan tengah hari yang entah sedap atau tidak tu. Tetapi lebih kepada soal boleh makan ke cendawan tu???? Ehem, ehem... Cendawan memang kegemaran saya sejak sekian lama. Apabila bersalin dan menjalani tempoh berpantang, ibunda memang tak benarkan saya menjamah banyak benda. Cendawan, segala sayuran seperti kubis, brokoli, bunga kobis, kekacang dan adalah banyak lagi. Habis? Boleh makan apa je? Makanlah sayur seperti sawi, kailan, ulam-ulaman seperti pegaga dan sebagainya. Kacang botol? Jangan!!
 
Malahan minuman berais pun saya masih berpantang. Semua masih berpantang, bab makan ni jangan dibuat main. Ialah, kita kata makan je, bukan jadi apa pun... Tapi ketahuilah, sekarang kita taklah rasa, tetapi bila memasuki era 40-an kelak mulalah sakit sana sini.
 
Tapi kan...tapi kan.... hari ini tak boleh, rasa teringin sangat. Jadi ibunda kata:
 
'hah!nak makan tu makan la. Tapi masak bubuh lada banyak-banyak...'
 
Maka saya pun memasak dengan jayanya. Hati ayam digoreng bersama bawang putih dan halia, letak cendawan shitake, garam dan sedikit gula. Setelah cendawan dan hati ayam tu dah jadi macam ada kuah-kuah gitu letaklah bayam, besarkan api, gaul-gaul dah siap. Makan bersama spageti berkuah tomato.... sedappppp (sedaplah sangatkan sebab dah lama teringin nak makan). Sambil makan sambil menunggang botol lada hitam.... kira nak bagi balance balik le....hahahaha...
 
Malam nanti kita boleh la merasa terkesan ke berkesan.... hahahaha....
 
Ibu-ibu yang jua baru habis berpantang kat luar sana pun macam saya juga ke? Ada seorang yang saya kenal tu, dah la baby baru 2 bulan je tau-tau dah makan kuih lopes... Hmmm.... Berani kan? Macam mana kuih lopes tu???

Boleh makan ke??? Pulut ni....pulut...hukhukhuk...ini pun kegemaran jua.....isk, isk, isk.....sedih betul!

No comments:

Post a Comment