Followers

Sunday, April 7, 2013

Jom masak: Pizza segera

Assalam...dan salam sejahtera....

Selalu jika di hari minggu apa agaknya aktiviti ya? Aktiviti saya sekeluarga adakalanya adalah memasak. Bukan apa, kadang-kadang terasa perlu juga untuk membiasakan si Puteri Bertuah dengan dapur. Tetapi selalunya menu saya memang yang ringkas-ringkas sahaja. Jom kita kongsi resipi!

Kali ini saya dengan Puteri Bertuah memasak Pizza Segera. 15 minit sahaja siap boleh dimakan. Bahan-bahannya:

i) Roti pita
ii) Sos spageti kimball
iii) Isi ayam yang telah dimasak bersama bawang, tomato (sekiranya mahu lebih rasa pedas boleh diletakkan serbuk cili dan lada)
iv) Sayur-sayuran seperti lada bengala, cendawan (ikut kegemaran)
v) Keju (mozarella yang paling sesuai tetapi saya hanya gunakan keju chesedale rendah lemak je...)


Caranya amatlah mudah:
 
i)Sapukan sos spageti tadi di atas kepingan roti pita. Sapu elok-elok, jangan comot. Kemudian taburkan isi ayam yang telah dimasak enak tadi. Pastikan isi ayam tersebut telah sempurna berperisa kerana tiada lagi sebarang garam atau lada akan diletakkan.

 
ii) Taburkan sayuran dan juga keju di atas lapisan tadi. Siap untuk dibakar didalam ketuhar. Saya telah siap panaskan ketuhar dan bakar selama 10 minit sahaja.
 
 
 
Taraa.....dah pun siap. Potong dan boleh dihidangkan. Boleh jadi makan malam atau pun snek ringan untuk minuman petang.
 
 
Hmmm.... Tak susah sebenarnya untuk kita menyiapkan juadah dalam waktu yang singkat. Tapi kena pastikan bahan-bahan semua sudah tersedia. Selalunya hujung minggu, saya telah mula menyiapkan perancangan menu untuk 5 hari berikutnya. Al-maklumlah....sekarang hari-hari dapur dirumah berasap. Pagi-pagi dengan bubur nasi untuk si Jari Halus. Petang pun sama, bubur atau puree untuk si Jari Halus dan makan malam ringkas untuk saya dan En. Suami. Sejujurnya saya harus mengakui, masakan barat menjadi pilihan saya kerana cara penyediaan yang lebih ringkas dan bahan yang juga tidak cerewet (hmmm...pada pandangan saya lah....).

**maaflah jika ada yang merasakan saya menyombongkan diri. Tidak mahu bercampur gaul lagi. Bukan begitu, dengan masa yang terhad, saya cuba menyusun hidup saya sekeluarga. Saya cuba memberi yang terbaik. Maka, adakalanya saya perlu mencicirkan sesuatu yang tidak mampu lagi saya kendong agar saya mampu menggendong apa yang saya ingin dalam hidup dengan lebih sempurna.... Kita takkan mampu memuaskan hati semua orang. Maka belajarlah untuk meletakkan diri sendiri dalam kasut orang lain, bukan sekadar renung-renung di celah kain sahaja!

No comments:

Post a Comment