Followers

Monday, April 8, 2013

Kisah hari ini:Malang itu berbunyi!

Assalam semua.....
 
Hari ini saya hendak bercerita tentang 'malang tidak berbau'. Hmmmm... memang malang tidak berbau. Tetapi sebenar-benarnya malang memang berbunyi (berdasarkan pengalaman saya pada hari ini...). Alkisahnya:
 
Saya sedang mengundurkan Cik Zaza dari ruangan tempat letak kereta di teratak bonda. Secara tiba-tiba:
 
saya: Alamak! Pak Cik (bukan nama sebenar) hendak mengundurkan kereta juga!
 
Terus saya memberhentikan Cik Zaza. Pada hemat saya tentulah Pak Cik akan memandang cermin untuk mengundurkan kenderaannya dan akan ternampak kereta saya yang sudah diundurkan separuh jalan. Akan tetapi jangkaan saya meleset. Dengan lajunya (bagaikan bunyi~wingggggg), dan kemudiannya diikuti bunyi sensor~tittittittittit (dalam nada cemas!), dan  secara tak tentu arahnya saya membunyikan hon dengan gemersiknya tetapi seterusnya kami mendengar bunyi gedebak!
 
ayahanda: Ala.....dah kena dah!
saya: Lorrrr..... Pak Cik unduq tak tengok dulu ka??!!!
 
Ayahanda meluru ke belakang kereta dan kemudiannya menepuk belakang kenderaan kancil Pak Cik. Dengan selambanya dia menuju kehadapan seolah-olah tiada apa-apa. Ayahanda sekali lagi menepuk tingkap kenderaannya. Kemudiannya Pak Cik memberhentikan kenderaannya dan keluar:
 
Pak Cik: La....kena ka?
saya: saya hon banyak kali, tapi pasai pa Pak Cik unduq juga?
Pak Cik: ...tak dengaq, tutup tingkap...
 
Hukhukhukhuk....Boleh terima ke? Selalunya bila kita melanggar apa-apa, pasti kita merasakan gegarannya. Takkanlah sampai tak sedar langsungkan???
 
ayahanda: Malang!
Pak Cik: Tak pa...pi buat. Nanti  bagi tau berapa det.
 
Saya dan ayahanda kemudiannya menuju kereta. Apa lagi yang boleh dikatakan....
 
ayahanda: awat hang tak pi depan balik?
saya: la....tak dan dah masa tu. Kan orang hon.... patutnya Pak Cik jangan la dok mai lagi. Ni unduq juga....
ayahanda: dia pekak! Hang tak tau ka?
 
Hukhukhukhuk...pekak rupanya. Patut la dengan selamba je dia boleh keluar tadi. Bila si pekak dan si gabra bertemu, cik zaza pun kemek jawabnya.....
 
**terkekek-kekek En. Suami bila saya bercerita tadi. Jauh-jauh pergi sampai ke Kuala Lumpur, Cameron dan segalanya tiba-tiba di depan rumah jua kemeknya....:(

No comments:

Post a Comment