Followers

Saturday, November 5, 2011

Buat Baik DiBalas Baik

Siapa masih ingat satu movie di lewat tahun 2010 yang lalu lakonan Andy Lau dengan penampilan istimewa si Jackie Chan? Tajuk cerita tu kalau tak salah 'SHAOLIN' kan? Hehehehe.... Cerita dia tak boring, penuh aksi dan sebenarnya penuh pengajaran. Antara yang saya tertarik kat dalam cerita tu adalah tentang 'karma'-buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat.

Memanglah, selalunya bila kita buat baik, maka baiklah pengakhiran yang kita dapat. Jika kita selalu buat jahat dekat orang, tidak mustahil satu hari nanti kita akan mendapat kesusahan sebagaimana yang kita selalu buat dekat orang. Tapi, bagaimana pula bila kita sudah puas berbuat baik, tidak menyakitkan hati orang, tapi masih jua kita ditimpa musibah?? Mesti jauh dalam hati kita sedih bukan? Mestilah jauh dalam hati kecil kita sudah terdetik; 'tak gunalah berbuat baik dekat orang, nasib buruk juga yang menimpa diri'. Atau lebih malang bila terdetik; 'kenapa tuhan bagi aku kesusahan setelah semua kebaikan aku lakukan?'.

Sebagai orang Islam, kita harus percaya kepada qada' dan qadar yang telah ditentukan Allah. Kita juga harus percaya bilamana Allah menurunkan kesusahan atau kesempitan itu beerti Allah sedang menguji kita. Sejauh mana keimanan kita dan juga adakalanya untuk menyedarkan kita agar tidak terus terpesong dari jalan yang benar. Saya pernah jua menangis pada bonda sewaktu saya ditindas oleh seseorang. Pelbagai cara yang dia lakukan untuk memastikan saya mendapat kesusahan. Di dalam dirinya seolah-olah tidak wujud rasa belas kasihan.

saya: kenapa manusia macam dia tetap saja bahagia hidup dia?? (persoal saya dalam airmata)

bonda: mana kita tahu.... Allah tu maha lemah lembut. Apa yang dia buat kepada hambanya pun kadang2 kita tak nampak pun, tak sedar..... Kita tengok saja hidup dia mewah, dia ada semua tapi kita tau ke macammana susahnya hati dia, kusutnya fikiran dia sebab nak cari salah orang atau fikir cara macammana nak kenakan orang balik. Cuba tengok, sampai sekarang dia tak ada anak, tu tuhan tengah duga dia, cuma dia saja yang masih tak nampak....

saya: (diam seribu bahasa....)

Jadinya, sekarang, saya tetapkan dalam hati.... Tak mengapalah bila saya merasakan dia tidak adil kepada saya. Tidak memberi apa yang sepatutnya dia beri sebagaimana yang dia janjikan. Saya hanya merenung skrin putih itu tanpa sebarang komen. Malah sewaktu saya dihujah bertubi-tubi saya tetap diam tidak membela diri. Saya hanya senyum untuk ubati sakit hati. Kerana bagi saya, tak guna saya bercakap, tak guna saya mengadu, malah tak guna saya menghujah pada orang yang tidak pernah cuba memahami, yang hanya mendengar tapi tidak mengerti, yang menerima tapi tidak pula mencari. Yang hanya merasakan masalah sendiri lebih berat jika dibandingkan dengan orang lain, yang hanya merasakan beban pada diri lebih hebat jika dibandingkan dengan orang lain.

Jadi.... diam adalah lebih baik. Diam bukan beerti saya hanya menerima, tetapi kerana saya malas lagi berbalah tentang sesuatu yang tidak mungkin dia dapat terima. Sudah begitu sikapnya, maka biar sahajalah dia.....


Lihatlah.... Dia si besar dan saya hanya si kecil. Menyerang pun dah tentu saya kalah, diserang pun dah tentu saya kemik! (Sumber gambar: internet)

*sebenarnya dalam hati amat terasa sedih kerana terlalu selalu sangat digula-gula dengan kata-kata. Saya si bijak, tetapi kenapa masih percaya??? Mungkin saya si bijak yang lembut sangat hati nuraninya.....:(
**dalam hati juga sedih bila lihat si pinggang patah masih dipuji-puji sedangkan si berusaha sehabisnya dilabel sebagai; 'not welcome in this team'.
***lebih sedih bila hanya sendiri yang berjuang, hanya sendiri yang menanggung, hanya sendiri yang memendam.
...'u jangan diam2 sorang2, ramai lagi yang boleh tolong u kat sini. U jangan pendam saja'....
Lagi sedih...tapi saya hanya senyum. Saya tak ingin berkongsi, kerana dia tak pernah sedar bahawa lebih ramai lagi yang menunggu saya jatuh. Lebih ramai lagi yang mahu bersorak bila saya gagal...... Dia tidak tahu kerana dia hanya menilai dari kata bukan dari cara. Apa yang diadu, itu yang benar. Pada bukan pengadu? Dah tentulah si pesalah.... Kerana itu, saya hanya diam....
****jauh dalam hati saya masih percaya, saya diduga... biarpun serasanya tak habis-habis dugaan itu, tapi bukankah itu tanda Allah menyayangi saya.... Insyaallah, satu hari nanti pasti ada yang terbaik untuk saya....

Percayalah... dugaan itu bukan datang dalam bentuk kepayahan, bentuk kemiskinan, bentuk kegagalan, bentuk kedaifan semata-mata. Akan tetapi, segala kesenangan, segala kekayaan, segala kejayaan, pangkat dan harta jua adalah ujian darinya. Redhalah menerima segala ujiannya dan jangan lupa kepadanya.... (ingatan untuk diri....)!

Apa-apa pun.....'SALAM AIDILADHA' buat sesiapa yang merayakan.... Moga kehidupan saya dan kalian sentiasa di bawah limpah kurnia-NYA......

No comments:

Post a Comment