Followers

Sunday, November 13, 2011

'watpe'? = buat apa (boleh jangan tanya....)

Salam Ahad.....

Terasa lama benar tidak bersiaran. Terlalu banyak tanggungjawab yang tertunggak yang masih jua saya cuba melunasinya sedikit demi sedikit. Dalam itu, terima pula tanggungjawab baru yang bukan baru. Apa maksudnya? Dah tentulah kerja-kerja mencuci 'tahi orang' (bunyi seperti kesat, tapi memang itulah hakikat). Bila mana orang yang bertanggungjawab tidak lagi mahu bertanggungjawab terhadap kerja-kerjanya, maka kerja tersebut perlu diserahkan kepada orang yang tak berapa larat nak memikul tanggungjawab ni.... Tapi apakan daya, bila telah diamanahkan, mahu atau tidak, terpaksa jua memikul.....=(

Sebenarnya dalam hati hari ni terasa berkobar-kobar hendak buat banyak benda. Bangun pagi-pagi siapkan diri, kemudian siapkan agenda hari ini disamping tu siapkan hidangan untuk tengah hari. Ke depan, ke belakang, ke tepi, ke tengah semuanya ada. Saya masakkan nasi awal, sebabnya saya nak tunggu orang datang di rumah bagi bantu saya menyiapkan kerja-kerja yang tertunggak dan masih belum selesai. Saya masak banyak sangat, 2 ekor ikan siakap kukus, ikan masak pedas dan juga sayur. Hajat dihati hendaklah makan dulu sebelum buat kerja.... Tapi benda yang kita rancang memanglah tidak seperti yang kita rancang..... Bling! Semua bertukar dan tak jadi.... Semangat tadi terus ranap... Lagi ranap bila SMS masuk dan soalannya begini; 'watpe?'....

Lalu tadinya saya buat kerja tertunggak tu perlahan-lahan sambil tonton drama korea. Saya ni kerja siang, malam, pagi, petang... Seronok juga dapat layan cerita korea sesekali. Teringat zaman muda-muda yang sering saya habiskan dengan menonton cerita-cerita bersiri begini. Cerita apa yang saya tengok? Cerita; ' the first wives's club'. Hahahahaha.... Bagi saya, menonton drama bersiri korea ni lebih baik dari saya menonton sinetron yang langsung tidak logik dan meleret-leret. Akan tetapi, cerita korea juga tidak pernah lari dari konflik dan permasalahan yang menekan jiwa sebenarnya. Itulah penyebab utama saya jarang menonton cerita bersiri sekarang ni.... Malasah utama adalah, ketagihan! Ketagih menonton begitu.....:)

Berbalik pada cerita tadi, hmmm.... Ceritanya simple je la, masalah suami yang berlaku curang. Tetapi kita kenalah mengakui bahawa kepincangan ini memang telah pun jadi penyakit dalam masyarakat kita sendiri pun, bukan sahaja di barat tetapi di Malaysia sendiri. Bercinta dengan isteri orang atau suami orang atau tunang orang. Semua itu dah jadi seperti biasa di mata kita. Tetapi, kenapa ya, bila suami curang, tiada siapa pun kisah. Akan tetapi jika isteri curang dan bermain cinta di belakang suami, pasti dihina dan dikeji. Jawapannya dah tentulah sebab lelaki boleh kahwin 4 (jika orang Islam la....). Jadi bila dia bercinta, maka dia boleh berkahwin lepas tu. Tetapi wanita tak boleh kahwin 4 (biar apa agama sekali pun....). Nampak tak bezanya? Hehehehe..... Tapi bagi saya, curang tetap curang. Biar dia suami orang ke, isteri orang ke... tunang orang ke..... kekasih orang ke.... Saya tidak menyokong untuk curang. Curang adalah bila dia tidak setia, tidak berterus-terang dan malah mengkhianati kita dengan segala bentuk penghinaan demi kebahagiaan diri sendiri. Sebab dan akibat akhirnya lebih banyak. Renung dan kaji segala segi terlebih dahulu sebelum cuba untuk curang.

Daripada cerita itu tadi, saya buat sedikit kesimpulan pendek:

i) Lelaki memerlukan seorang perempuan yang baik, tangkas dan pantas dirumah untuk menyelesaikan segala masalah berbangkit dan huru-hara dengan anak-anak, ibu-bapa atau lain-lain permasalahan;
ii) Lelaki adakalanya mudah melupakan segala jasa-jasa isteri dan penat lelah isteri bilamana perasaan cinta kembali meluap-luap (cinta pada orang lain);
iii) Lelaki lebih suka menyalahkan isteri untuk menutup kesilapan; awak tu yang busuk, awak tu yang garang sangat; awak tu yang tak pandai ambik hati saya, awak tu yang tak tahu nak manja-manja;
iv) Lelaki lebih berbangga bila dapat dicintai lebih dari 1 wanita;
v) Perempuan pula akan curang bila suaminya kuran
g memberikan perhatian pada dirinya yang mungkin sebab sibuk atau suaminya sendiri tak pandai beromantika;
vi) Perempuan yang bertemu dengan cinta pertama dan sebenarnya masih tidak dapat melupakan cinta pertama atau pun kekasih lama;
vii) Perempuan akan mula curang bila bertemu denga lelaki yang lebih baik dari suaminya yang sediada.


Entahlah.... bila saya fikirkan semula 34hari yang akan tiba itu terasa ngeri. Perkahwinan itu ibarat perjudian. Memperjudikan nasib diri. Jika bernasib baik, maka baiklah hasilnya. Jika sebaliknya.... Bukan mudah untuk menghadapi hari-hari selanjutnya. Entahlah..... Adakalanya saya sendiri tidak yakin. Lelaki, memang sukar untuk dimengerti.... Apatah lagi bila dia sendiri payah untuk cuba memahami diri kita.....:(

Sebenarnya, jika kita renungkan kembali.... Pincangnya sebuah rumahtangga itu bila si suami itu sendiri tidak memainkan peranan yang sepatutnya. Suami adalah nakhoda yang akan menentukan arah bahtera rumahtangga, memastikan semuanya bekerjasama dan berada di laluan yang betul. Semudah itu sajakan..... Bila bahtera senget dan kemudiannya karam, sedikit sebanyak kesilapan itu datangnya dari si suami. Bila isteri tidak wangi atau bermulut jahat, masih juga salah suami? Ya... sebab mungkin si suami itu sendiri kedekut hendak hadiahkan minyak wangi (isteri mesti bangga dan akan guna selalu minyak wangi jika dihadiahkan oleh suami), atau mungkin si suami tu tak tahu langsung hendak tolong isteri menguruskan rumahtangga sampai isteri tu hanya sempat mandi sehari sekali je..... hahahahaha... ini andaian saya saja....:)

Hidup bersama takkan selalunya manis dan rangup bagaikan 'cookies'....(sumber gambar:internet)

Sebenarnya, perkahwinan itu tak semestinya selalu manis seperti kek, gula-gula atau biskut. Adakalanya masam macam cuka. Adakalanya masin terlebih garam, adakalanya pahit bagaikan peria. Tetapi jika semua perisa itu kita gabungkan, tentu hidup sebagai suami isteri itu jadi lebih indah dan rasanya tentu lebih enak.

* Boleh tolong jangan tanya saya; 'watpe', sedangkan awak dah tahu apa yang sedang saya buatkan kerana sepatutnya KITA yang sedang perbuatkan. Terasa sedih bila digula-gula janji semanis 10 kati tapi sebenarnya tipu belaka. Terasa sedih bila dekat tapi jauh, ada tapi tiada....

No comments:

Post a Comment