Followers

Friday, November 25, 2011

Tak perlulah nak kongsi!


Salam Sabtu....

Saya taklah lama menjadi seorang blogger. Masih jua baru walau telah melebihi 2 tahun. Bagi saya, blog saya ini tidaklah informative sangat, akan tetapi adakalanya ada info yang berguna yang saya kongsikan. Blog saya dan FB adalah dunia saya untuk terus kekal berinteraksi dengan rakan-rakan saya yang jauh dan juga dekat kerana saya adakalanya terlalu sibuk untuk berjumpa, minum kopi dan bersembang-sembang seperti dulu di Secret Recipe. Apatah lagi jika rakan-rakan saya itu jauh diseberang lautan. Blog saya dan juga FB adalah tempat untuk saya berkongsi perasaan saya yang sepatutnya saya kongsi. Yalah....takkan kita nak berkongsi kisah kisah tempat tidur pula kan.... Adalah benda yang sepatutnya kita kongsikan, cerita gembira atau pun cerita sedih terutamanya cerita yang boleh dijadikan pengajaran pada orang lain.

Seperti yang telah saya tekankan di dalam entry saya sebelum ini (rujuk sini), saya ini merupakan anak tunggal. Saya tidak ada abang, adik atau kakak untuk berkongsi rasa. Rakan-rakanlah tempat saya meluahkan cerita, berkongsi pendapat dan juga rasa. Dimanakah lagi rasanya tempat saya meluahkan segalanya jika bukan di blog dan juga FB (tetapi saya masih juga menjaga batas dan juga ayat untuk memastikan segala masalah masih jua terlindung dan hanya dapat difahami oleh orang-oarang tertentu). Jadi soalannya di sini, adakah saya salah jika berkongsi kisah gembira??? Jika saya mahu kawan-kawan saya tahu apa perkara gembira yang saya kerjakan sekarang ini....

Seperti yang semua juga tahu, saya seorang artis picisan yang gembira untuk DIY untuk segala benda termasuklah benda-benda di dalam urusan seharian saya. Saya gembira bila saya mampu berkongsi segala ini dengan pembaca dan juga rakan-rakan saya. Bila saya membuat sendiri bag atau pun table runner, saya gembira bila ada yang memberikan pendapat. Bila ada yang menghantar email bertanyakan sumber bahan yang saya gunakan seperti fabrik, zip atau pun pattern yang saya gunakan malah mungkin kaedah dan cara pembuatannya, saya gembira untuk membantu. Kerana bagi saya, 'sharing is caring'. Mungkin tak banyak yang saya bantu, sekadar termampu mengikut kederat saya sendiri sahajalah.....tapi saya membantu bukan? Jadi salahkah saya bila saya berkongsi DIY untuk barang-barang berkaitan 'wedding preparation' saya? Bukan niat hendak menunjuk tetapi sekadar untuk berkongsi kegembiraan dan juga pendapat. Saya ini hanyalah B2B yang tidak mewah tetapi cuba untuk memastikan segalanya nampak sempurna dalam tempoh persiapan yang singkat dan juga budget yang tidak seberapa. Harapan saya agar saya mampu untuk berkongsi tips dan juga pengalaman saya nanti. Masih salah jugakah?

Selain daripada itu, saya tidak berhasrat untuk selamanya menjadi pekerja di bidang batu-bata, saya amat berharap satu hari nanti saya akan berkembang maju di dalam dunia artis walau pun saya hanyalah seorang artis fabrik picisan yang merekabentuk baju untuk diri dan juga anak. Mungkin mereka bentuk hiasan rumah atau menjadi pereka bentuk untuk majlis anak saya sendiri suatu hari nanti. Saya ada matlamat saya sendiri, saya ada harapan saya sendiri. Jadi saya menjurus ke arah memasarkan kemahiran saya yang tidak seberapa. Kaedah pemasaran, tentulah dengan berkongsi apa sahaja kemahiran yang saya ada buat masa ini. Apa salahkah saya bila saya mempunyai matlamat saya sendiri?

Jadinya, ayat:

'tak perlulah nak kongsi'...

Amat membuatkan saya berfikir seribu kali. Perlukah buat semua tu semata-mata mahu menjaga hati dia SEORANG sedangkan banyak lagi kebaikan yang saya akan perolehi!? Sungguh tidak adil untuk saya!


*Kenapa perlu berkali-kali lukakan hati saya tanpa menyedarinya? Kenapa perlu saya sendiri yang nyatakan betapa hati saya terluka? Kenapa tidak langsung berusaha untuk melindungi hati saya dari dilukai? Kenapa perlu biarkan saja orang lain menyakiti saya? Kenapa?
*terlalu banyak kenapa bermain diminda*

No comments:

Post a Comment