Followers

Sunday, December 11, 2011

7 days....

7 days to go......


Masa 7 hari tu serasanya tak cukup untuk menyudahkan segala yang tertangguh..... Segala yang belum selesai. Segala yang belum cukup.....

Sebenarnya, masa 7 hari itu masih juga sempat menyempat saya menjemput-jemput saat akhir. Ada yang tak sempat bertemu, ada yang hanya di telefon, malah undangan menerusi FB pun saya buat bila segalanya semakin tidak sempat....:)

Kerja-kerja melayangkan kad comel saya ini belum selesai lagi tau.....hukhukhukhuk..... (lagi 7 hari saja, macam segan pula saya nak hulur-hulur kad lagi....)

Sewaktu kerja melayangkan kad, mahu pun sewaktu kerja-kerja menjemput ini dilaksanakan, macam-macam reaksi saya terima:

'Eh, diam2 ubi berisi nooo.... Tahniah, tahniah...'
Hmmm.... saya senyum dan ucap terima kasih...

'Amboii.... Patutlah selama ni kami ajak minum pun tak mau dah. Takut Cik Abang marah....'
Hmmm...saya ketawa dan menyangkal; 'mana ada.... takat minum2, Cik Abang tak marah la...'.

'Laa.... Tak kawen lagi ka? Kalau tau, dah lama saya ngorat!'
Hmm... Ya...tak kahwin lagi SEKALI la.....:)

Suasana kerja saya yang dipenuhi lelaki menyebabkan pelbagai reaksi itu datang, pelbagai usikan mula menjelma di samping spekulasi sebelum ini, membuatkan orang rasa tidak percaya bila nama yang tertera di Kad Jemputan adalah berlainan dengan calon yang disangkakan. Saya hanya mampu tersenyum, hendak ketawa pun ia juga....; itulah, pandai-pandai sangat korang bawa cerita sana-sini.....:)

Akan tetapi, ada satu detik sewaktu proses menjemput tu, saya sedikit terkilan rasa. Okay, mungkin sahabat-sahabat saya ini terlalu lama tidak mendengar khabar berita dari saya, akan tetapi, saya sendiri tidak pernah merahsiakan sebarang status. Bila soalannya;

'sape kawen?'

atau pun kenyataan....

'eh.. hairan...'

Sedikit sebanyak buatkan saya terasa. Tapi, tak mengapalah, mungkin dia tak perasan selama ini bahawa saya telah pun menjadi ibu tunggal sejak 6 tahun yang lalu.....



*Bila saya merasakan ada sesuatu yang ganjil tentang sahabat saya, saya lebih suka memerhatikan, mengkaji dan menyelidik daripada saya bertanya. Saya tidak mahu sahabat saya merasa terluka atau tidak selesa. Jika perlu, saya akan bertanya pihak ketiga, sebelum saya bertanya dengan lebih lanjut kepada tuan yang empunya diri. Bagi saya, adakalanya, sesuatu itu terlalu melukakan untuk dinyatakan secara terang-terangan....Tapi, lain orang, lain caranya.... Tak mengapalah...:)

2 comments:

  1. kekadang org tak perasan or tak ambik tahu sgt. sebab kalau terlalu ambik tahu kang org kata dok sibuk menjaga tepi kain org kan..
    oo baru tau fieda ni ibu tunggal.. ingatkan masih bujang

    ReplyDelete
  2. mungkinlah begitu...

    dah 6 tahun menunggal...:)

    ReplyDelete