Followers

Saturday, December 3, 2011

Cerita-ceriti 'door gift'...

14 days to go.....


Erk? 14 ye.... Kepala terus pusing-pusing. Pening....

Mana tak pening, hari Jumaat tu hampir kena serangan jantung bila cip kat pejabat cakap;'Fit, I tak boleh nak pertimbangkan cuti U'. Sampai hati boss tau tak nak bagi saya cuti kawen.... Masa tu rasa nak nangis. Nak guling-guling. Nak gigit telinga boss pun ada.... Hukhukhuk.... Bukan lama pun boss, tak sampai 2 minggu (tapi 2 kali la cuti yang tak sampai 2 minggu tu, kira klu tambah-tambah dah macam 3 minggu la.......hahahahahaha). Biasalah kan....hujung tahun, semua orang nak cuti termasuklah boss, jadi boss pun pening bila anak buah yang 2-2 orang tu sekali nak kawen...... Nasib baiklah ada juga orang yang sanggup ambil tanggungjawab 'back-up' sewaktu ketiadaan kami!! Sungguh seronok sebab akhirnya cuti dah lulus..... gheghegheghe... (senyum sampai ke telinga rupanya....)

Yang lagi pening bila 'door gift' tak siap-siap lagi. Ada 100++ lagi.... Makanya, cuti 3 hari ke, 2 hari ke.... mengadap itu je.... Rumah pun bersepah je.....

Okay...saya sedang gigih. Ini sewaktu minggu lepas yang cuti 3 hari..... 2 hari mengadap, siap 200 unit....:)

Sambil buat 'door gift' saya lari-lari beli barang untuk 'door gift' juga. Actually, yang sedang gigih saya buat tu (fork n spoon bouquet) akan diberi kepada semua tetamu. Untuk tetamu istimewa (yang jauh ke, sedara-mara ke, rombongan lelaki ke...) saya ada sediakan 'door gift' tambahan yang diletakkan di dalam 'paper bag'. Dalam paper bag tu bahan makanan je la. Antara makanan yang saya suka nak masukkan adalah jeruk.

'Hampa mai Penang, cek bagi la hampa ghasa jeruk Penang...'

Akan tetapi, saya tidak membeli jeruk biasa yang di jual di pasar Balik Pulau ke, di Chowrasta tu ke. Sebaliknya saya beli, JERUK MADU PAK ALI. Sekadar inginkan kelainan, bukan mengada-ngada. Sebab, saya dimaklumkan Jeruk Madu Pak Ali ni di buat oleh orang Islam, tidak menggunakan gula sakarin (ibu gula) dan tidak memeritkan tekak bila di makan. Hmm... Ibu gula tu memang la telah diketahui boleh meninggalkan kesan terhadap usus jika digunakan berlebihan.


Jadi saya pun mencubanya. Sewaktu 'food testing' tu saya mendapati:

i) Kadar kerapuhan buah tu kurang jika dibandingkan dengan buah jeruk biasa tu;
ii) Manisnya lain sebab saya dimaklumkan resipi Pak Ali adalah gula pasir dan madu;
iii) Tak perit tekak tu memang betul, selalu jika makan jeruk yang biasa tu masuk 4x ngap, mula terbatuk kecil;
iv) Harganya lebih mahal. Jika jeruk ceri yang seperti saya beli tu di pasar hanya RM10.00 (belum runding harga) untuk 1kg. Jeruk Pak Ali pula RM12.00/kg. Mahalkan? Tapi saya fahamla, kaedah pembuatan dan kos bahan tak sama, jadi bagaimana nak bandingkan harga.

Yang lain-lain tu saya main order sana sini je....

*Dalam kalut tu, masih ada hati nak pergi menonton cerita ombak rindu lagi! Haishhh....teruk betul kan?

No comments:

Post a Comment