Followers

Friday, January 14, 2011

Bila si Fieda di sana, sini, sinun......

Salam ya semua....selamat berhari Sabtu ya.....:)

Seronok saya hari ini tidak bekerja dan dapat menikmati masa kat rumah dan dapat ber-FB setelah berhari-hari tak memandang FB sendiri.....hehehehehe. Apa topik kali ini? Hmmm...sekadar coret-coret manja kot. Cewahhhhh....... Sebenarnya saya nak tunjuk salah satu site yang saya kunjungi baru-baru ini. Sebelum ni saya dah selalu pergi sewaktu projek pembaikan sedang dilaksanakan, tetapi sejak disiapkan tidaklah pula saya rajin nak menjenguk. Tak larat lah nak mendaki. Kalau tak silap saya, adalah juga 10 minit perjalanan daripada anak tangga yang pertama. Ya....tangga ya anak-anak.... Bila menyentuh bab mendaki ni....bab mendaki tanggalah yang saya paling lemah. Dah la memang dah lama tak bersenamkan. Semputlah jawabnya.......

Inilah air terjun yang dipanggil 'waterfall'. Kalau kat Pulau Pinang, sebut Waterfall inilah tempatnya. Salah satu punca air bersih yang masih wujud di Pulau Mutiara ni. Waterfall ini mula dibuka sejak tahun 1800 lagi kalau tak silap la. Fakta ini diceritakan oleh orang-orang lama di tempat saya bekerja la. Masa mula-mula Sir Francis Light mendarat di Pulau Pinang, mereka mencari sumber air bersih dan menemuinya disini. Tapi ye lah, dulu nak membuka kawasan yang berhutan rimba ni bukan mudah macam sekarang, cara yang digunakan adalah dengan menaburkan wang, ermmm...tak sure pula duit emas ke, dinar ke, pound sterling ke.....tapi yang pastinya duit ala2 siling le. Kemudiannya ramailah rakyat jelata dan pekerja-pekerja kapal yang mula menebas hutan rimba untuk mencari itu duit...dan secara tidak langsung.....kawasan ini pun mulalah dibuka.....(hmmm...macam tu ye....-baru saya tahu....hehehehehe). Al-kisah yang orang tu cerita la.....


Air terjunnya tinggi lah sangat. Banyak pula batu-batu. Kiranya nak mandi-manda disini tidaklah digalakkan. Dan sebenarnya pun, kawasan ini dah jadi kawasan larangan. Walaubagaimana pun, masih juga ada yang menceroboh kadang-kadang tu. Makanya, sendiri ceroboh, sendirilah tanggung jika berlaku kemalangan apatah lagi yang melibatkan nyawa.

Ehem2....dalam penat mendaki tu, sempat jualah posing sebentar dengan tudung yang dah senget-benget tu.....

Okay....ini kami. Apa kerja la si minah ni mendaki dengan baju pejabat ni. Siap selendang ala-ala ayu gitu. Sebenarnya saya datang ke sini kerana hendak membawa kontraktor melihat bumbung rata yang bocor serta memperkenalkan ahli baru di tempat kerja dengan pekerja-pekerja lain. Sementara menunggu 'hero' saya memanjat bumbung bersama kontraktor, si Asshini (ahli baru di tempat kerja ini), berhajat nak tengok 'Waterfall'. Sebab selama ini dia ingatkan 'waterfall' hanya mitos yang tidak wujud di Pulau Pinang. Maka, saya gagahkan diri untuk naik jugalah. Siap bawa handbag lagi tau....hahahahaha...berdirinya kami di atas Platform yang telah siap dibaiki, sebelum ini, platform kayu tau, asyik reput je.....sekarang? Tidak lagi......hehehehehe. Siap boleh nampak bawah lagi.....Kalau sesiapa yang berhajat nak melawat kawasan ini, sila elakkan memaikai skirt ya...kalau tak, sure orang bawah nampak...hehehehehe



Ini pula, muka saya di bawah terik mentari di Teluk Bahang Dam.....wah2....jalan saja....Bukan jalan ye anak-anak....namanya buat kerja..... Gambar Dam tu nanti-nanti le saya letak kalau ada masa. Hukhukhukhuk.... panas terik sewaktu hari kejadian, sampai sepet le mata dan hitam legam seketika. Hehehehehe.......

No comments:

Post a Comment