Followers

Sunday, January 30, 2011

Kau dan aku berbeza.....

Salam Ahad....

Hmm....Terasa benar sekarang ni kesibukan yang melampau. Sekarang semuanya kena mencuri-curi masa; curi-curi masa nak mengadap Cik Nina, curi-curi masa nak mengadap Tuan Puteri bertuah, curi-curi masa nak bawa ayahanda dan bonda jejalan dan dah tentu curi-curi masa nak gi dating ngan Z-san. Wahhh... tersangatlah sibuknya ye....:)... Tambah pula sekarang ni boss bagi mandat yang sendat sampailah penghujung Ogos ni agaknya. Maka dengan paksa relanya saya pun bertambah menyibukkan diri lagi. Sebagai bukti, semalam saya telah bekerja sehingga lewat petang.....maka hari ini cuba pula bersenang-lenang di rumah.

Apa yang nak cerita erk???? Hmmmm....sebenarnya tadi sambil-sambil melayan si Tuan Puteri tu. Sambil-sambil melayan TVIQ tu.... sambil-sambillah juga membaca blog orang lain.... Kira macam buat lawatan sambil membaca ni. Tertarik jugalah membaca satu blog tu mengenai life dia. Keluarga yang unik bagi saya, suaminya berbangsa cina dan dia melayu jati. Hmmm.... ketawa terkekek saya sebentar tadi membaca betapa berbezanya mereka termasuk dari segi rupa paras, pertuturan dan gaya hidup sehari-hari. Tapi apa-apa pun, perbezaan selalunya menjadikan kita unik dan hidup itu lebih menarik sebenarnya.

Berbezakah anda dan pasangan??? Saya??? Dah tentu berbeza. Hukhukhuk..... Apa yang bezanya? Antaranya:

1) Dia bak jari kelingking, saya bak ibu jari;
2) Dia agak bulan gerhana, saya bagai bintang di tutup kabus sikit2;
3) Dia suka tengok drama melayu, saya suka tengok cite CSI;
4) Dia suka sambal belacan, saya sokmonya nak cari cheeezyyyyy....;
5) Dah tentu tekaknya melayu, saya tekak ala-ala omputih;
6) Dia lasak-lasak, saya ala-ala gadis melayu terakhir (bila sebut sukan2 la...);
7) Dia suka makan, saya malas masak.....;
8) Dia suka tido, saya tak pernah cukup tido;
9) Dia tak suka kek atau apa-apa yang manis-manis, saya suka kek dan segala yang sesaudara dengannya;
10) Dia suka nasi, saya jarang-jarang nak makan nasi...
dan macam-macam lagilah...


Bila dah berbeza ni, selalunya akan timbulkan percanggahanlah. Contohnya nak pergi dating, saya nak makan 'Chicken Chop' dia sibuk-sibuk nak cari Tom Yam sedap..... Bila keluar jejalan, saya lebih suka pergi 'shopping complex' untuk cuci mata tetapi dia akan ajak pergi main bowling ke, pergi joging ke. Saya jam 11.00 malam ni baru banyak idea nak ber-blog atau berkarya bersama Cik Nina, dia dah nak tido masa ni dah tu siap-siap suh kita tido juga. Haisshhhh...macam-macam lagilah yang bercanggahnya. Dan yang pastinya, saya selalunya serius, dia pula segalanya bergurau..... Inilah yang paling menguji minda dan jiwa. Sebabnya, tak dapat nak pastikan bila dia cakap betul-betul dan bila pula dia cakap tak betul. Sudahnya saya simpulkan apa saja yang dia cakap semuanya memang tak betul. Dah lepas tu, ada pulalah yang makan hati......

Ni lagi satu contohnya, semangat wajalah saya yang jarang-jarang turun dapur ni mendapurkan diri. Strawberry siap di timbang-timbang (padahal main agak-agak je....):



Tengok siap berkrim bagai pula tu. Punyalah semangat waja mengisarnya.

Dan kemudiannya.....taraaaaa.....apa dia tuh???? Tu la 'strawberry mousse' yang lazat. Gigih tau menyiapkan. Tapi orang tu tak hingin nak makan pun.......waaaa....sedey betul hari tu.....


Maka selepas itu, habislah di makan oleh orang-orang office yang lainnya.....

saya: kita memang berbeza....:(

dia: memanglah berbeza...

saya: hmm.....cam na nak atasi perbezaan tuh??? (dalam nada yang bersungguh nak cari kesamaan...)

dia: hmmm...nak buat macam mana, awak perempuan, saya lelaki....memanglah berbeza. Dah tuhan bagi jadi macam tu.... (desyumm...terasa macam kena penumbuk sulung di wajah....~see....dia bergurau lagi!!!)

Tapi lagi katanya;

dia: tuhan tu jadikan berpasangan dan tak sama.

saya: .... (diam sebab ala-ala bengang kan....)

dia: kalau suami cakap banyak, isteri dia mesti pendiam. sebab kalau dua-dua cakap banyak, siapa pula nak dengar cakap... (erk??? Kira saya serius, dia boleh buat lawak la....kira titik keseimbangan ada disitulah????)

saya: ..... (pun diam lagi.....dalam hati tengah separuh bengang lagi....)

Tapi itulah sebenarnya hakikatnya. Manusia ni serba tidak sempurna maka tuhan telah jadikan kita berpasangan. Bila berpasangan ni maka dapatlah saling melengkapi. Macam antara lirik lagu PENING (Ezlynn ft. M. Daud Kilau) yang berbunyi macam ni:

......

Mungkin cara kita berbeza
Yang sama hanya rasa cinta
Berlawanan tingkah dan selera
Lebih mudah kuikutkan saja
Disitu pening kukan bermula

.......

Orang kata kita bagai tanduk bersendi daging
Namun cinta masih bagai hempedu lekat dihati

Lain, memanglah lain. Tak sama, dan memang tak serupa. Tapi seharusnya kita terima setiap perbezaan sebagai sesuatu yang positif. Maka, Insyaallah akan kekallah bahagia selamanya.... (dalam hati berdoa, moga diri ini akan selalu tabah bila diduga, diuji.....sob, sob...).

No comments:

Post a Comment