Followers

Saturday, January 22, 2011

Posting di petang Ahad yang panas.....:)

Hey!...It's Sunday...

Macamlah orang lain tak tahu kan....:). Bukan apa, saja je nak nampak seronok. Sebab esok dah tak seronok lagi. Esok dah kerja. Kena pergi kerja, kena buat kerja, macam-macam hal kerja dan ntah apa-apa lagilah pasal kerja.

Hari ini panas sangat. Seronok betul bila kita menjemur kain di ampaian masa ini kan. Terasa macam garing je. Pastu bau dia.....hmmm..... Adakalanya bau-bauan ni boleh datangkan mood untuk kita. Antara bau-bauan yang saya suka adalah seperti bau rumput atau tanah selepas hujan, bau jalan tar lepas hujan tu pun best juga.... atau pun bau kain yang baru diangkat dari ampaian sewaktu panas garing macam ni, atau pun bau kek yang baru dibakar garing dikeluarkan dari ketuhar, wahhh...sangat mengiurkan, membuatkan saya teringin nak menikmati teh lemon ketika itu. Cesss....balik-balik pasal makanan jugakan??? Manalah tak kecik...:)

Semalam saya terbaca di FB seorang rakan blogger; Zila Kassim. Dia ada tulis di blog beliau dan di FB pun dia ada tulis juga tentang cerita dia dikutuk bagai nak rak oleh seorang rakan blogger yang lain. Saya ni bukan nak turut campur dalam cerita beliau ni, akan tetapi sebagai seorang blogger yang masih muda lagi dalam dunia blog ni turut merasa tak berapa senanglah dengan tindakan hamba allah tu. Ye lah, blog kita, jadi kita punya sukalah nak tulis apa kan? Tapi, dalam hidup ni biarlah beretika sikit. Tapi terpulanglah kepada pendirian masing-masing.

Kadang-kadang bila kita buat posting, bukan main lagi seronok sampai kita tak ingat kita menyentuh sensitiviti orang lain. Atau pun kita mungkin akan memberi kesan terhadap blog orang lain pula. Melalui blog kita dapat mengekspoitasikan satu kaedah bersosial serta memanipulasi peluang yang ada, serta menjalinkan hubungan sosial dengan cara yang lebih sihat. Adakalanya bila kita menggunakan posting orang lain sebagai rujukan, mungkin lebih baik kita letakkan link kepada entry yang asal. Tujuannya supaya kita lebih menghormati kepada penulis asal atau pun kita akan lebih memudahkan orang jika ingin merujuk semula kepada entry yang asal. Tapi untuk blog yang mengutuk Cik Zila Kassim kita tu tak perlulah rasanya saya letakkan link kat sini. Sebabnya saya tak setuju dengan cara dia memberi komen dan ulasan terhadap rakan blogger yang lain. Bukan apa, adakalanya tak perlulah nak letak nama, nak merendah-rendahkan orang atau sebagainya. Jika kita tak setuju, mungkin kita boleh menegur dengan cara yang lebih berhemah. Tengok dalam TV, mana ada orang letak iklan, belilah sabun Mandibersih keluaran Busasegar (contoh le....) kerana ia lebih murah jika dibandingkan dengan Sabun FAB buku. Mesti kena saman tau....... Dia mesti letak sabun X atau XYZ atau apa-apa yang sewaktu dengannya. Tetapi, setakat yang saya tahu, sepanjang saya berurusan dengan Zila Kassim, tak pernah lah bermasalah. Harga mahal tu biasalah, benda kita tak dapat buat sendirikan atau pun yang nak dibandingkan dengan yang dibeli sendiri oleh diri sendiri.....Zila pun mestilah kena ambil sedikit keuntungan untuk barangan yang dia dah dahulukan pembeliannya. Itu baru dinamakan perniagaan. Di harap sangatlah Zila dapat bersabar dan tak perlulah rasanya melayan kerenah orang yang macam ni kan. Bila dah tahu salah, tetapi masih nak bermegah kesalahan tu, maka kita biarkan sahajalah. Dia masih baru, dan belum faham sepenuhnya adat dalam dunia blogger yang kecik ni. Bukan ramai sangat pun blogger yang terlibat dalam dunia kraft ni, maka seharusnya kita hendaklah saling menyokong. Barulah dunia kraft ni makin berkembang dan maju (pendapat saya je lah....orang lain, saya tak tahulah....)


Okay...dihari yang panas terik ini, saya siapkan satu lagi pouch. Kali ini 'double zipped'. Kira ada 2 ruangan yang berbeza. Bahagian dalamnya ada satu lagi poket berzip. Nak tahu lebih lanjut, silalah jenguk ke galeri saya ye....:). Saya pun ada lagi tempahan yang perlu disiapkan....harap-harap saya juga tabah dalam menyiapkan tempahan. Bukan apa, kalau mood tak okay, sure hasilnya hampeh.......jadi bila berkarya ni jiwa kena tenang dan seronok....tak boleh stress......Harap Allah bagi saya kekuatan untuk apa saja yang sedang saya kerjakan ini ya....:)

No comments:

Post a Comment