Followers

Sunday, January 9, 2011

Tutorial - Little Rose

Masih ingat lagi tak 'Little Rose Handbag' yang saya buatkan untuk bonda? Hmm....klu tak ingat boleh la rujuk sini ya....:)

Okay....hari ini saya nak kongsi cara-cara saya buat little rose yang tertempek macam di bag bonda tu ye....Simple sangat dan rasanya semua orang boleh buat. Bahan-bahannya pun sikit je:

*Fabrik (yang telah dipotong menjadi bentuk bulat-kali ini saya gunakan fabrik dari jenis linen, fabrik cotton pun boleh guna)

*Bunga rose

*Sedikit manik

*Benang dan jarum le.....:)

Simple je kan? Hmmm.....fabrik yang dipotong bulat tu silalah ikut sesedap rasa. Jika anda nakkan bunga yang besar, boleh buat bulat yang bersaiz besar dan jika hendak berlapis-lapis pun boleh juga. Untuk Tutorial kali ini, saya gunakan yang simple sahaja, 5 Kelopak, tetapi kalau kena gaya buatnya jadi macam berkelopak-kelopaklah. Sebab itu fabrik yang sesuai adalah cotton dan linen. Cara-cara nak membuatnya pula:


Ini bahan-bahannya ya.....:)


Sila lipat dua


Kemudian lipat lagi 2 (kira lipat empat laaa......)


Dah lipat dapat la bentuk ala2 segitiga macam ini dan jahitkan bucunya ya....


Lipat semuanya dan jahit....


Kemudian sila cantumkan kelopak-kelopak tersebut...


Jahitkan pada bag atau baju atau apa2 yang anda suka. Kemudiannya jahitkan manik rose dan manik-manik lain jika mahu.


Taddaaa.....dah siap pun....Simple je kan????

Ini contoh-contoh lain yang dah saya siapkan sebelum ini. Hmm....macam-macam warna ada. Sekarang saya memang suka memborong rose ni....nak buat apa banyak-banyak pun saya tak tahu...tapi dah berkenan, saya beli je la...hehehehehe...:)

Selain dari hiasan di bag atau baju, sesuai juga untuk diletakkan sebagai hiasan sepit rambut ke, cekak rambut ke....atau pun dijadikan brooch ke.....hmm...sesuai je la.....

Selamat mencuba ya...;)

No comments:

Post a Comment