Followers

Showing posts with label fabrik. Show all posts
Showing posts with label fabrik. Show all posts

Thursday, September 20, 2012

Secebis kisah Aidilfitri: Make-over langsir!

Sedar atau tidak, Syawal telah tiba dipenghujungnya...... Bagi orang yang berpantang seperti saya sekarang ini, Syawal itu hanya  mampu saya lihat tanpa menikmati kemeriahannya. Al-maklumlah, orang dapat kesana sini berziarah, menghadiri rumah terbuka dan sebagainya, saya pula hanya terperap di rumah meniti penuh kesabaran tempoh berpantang. Jika menjijak kaki keluar, tidak lain dan tidak bukan hanya ke hospital membawa si Jari Halus dan juga membuat pemeriksaan susulan.

Sebenarnya, niat di hati hendak menyambut Syawal sebagaimana keluarga baru yang lain. Beberapa persiapan telah saya buat seperti membeli kuih-muih (nak buat sendiri dah tentulah tidak dengan kandungan yang sarat ketika itu...), membeli beberapa perhiasan/perabot rumah untuk memastikan rumah sesuai untuk menerima kunjungan tetamu (jika tidak, rumah sewa kami tidak lain dan tidak bukan hanya seperti rumah bujang sahaja lagaknya.....) dan juga menyediakan beberapa kelengkapan yang lain.... Akan tetapi, sudah ditakdirkan-NYA, saya keluar masuk hospital dan akhirnya hanya beraya di atas katil dan kemudiannya masuk wad dan bersalin. Seperti biasa, kita hanya mampu merancang, tetapi hanya DIA yang lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya....gheghegheghe....

Okay, berleter, bercerita bagai nak rak. Hakikat yang sebenarnya, saya hanya nak tunjukkan contoh make-over langsir yang saya buat untuk kediaman bujang kami sempena Aidilfitri yang bakal kami sambut kononnya..... Pada asalnya kami shopping di TESCO, sekali mata tertarik kepada langsir yang sedang dipamerkan. Setelah dibelek, setelah ditenang maka saya pun mengambil 2 helai langsir yang pada perkiraan saya kira cukup sesuai dan padanlah!. Bila balik dirumah dan buat suai padan, rupa-rupanya CANGKAT! Tau cangkat tu apa? Tak cukup panjang lorrrrr.... hukhukhuk. En. Awak gelakkan saja; 'itulah, orang suruh ukur dulu tak nak.....'

Akhirnya, saya mengambil keputusan membuat sedikit make-over bagi membolehkan langsir itu sesuai digunakan di kediaman kami. Saya beli kain lebihan di KAMDAR dan jahitkan dibahagian bawahnya seperti ini:


Lalu hasilnya sangat memuaskan hati En. Awak. Langsir tersebut murah sahaja iaitu RM39.90 untuk sehelai. Dua helai hanya RM79.80 dan ditambah kain lebihan dibahagian bawah pada harga RM5.00, saya menikmati langsir yang sebegini:



Okaylah tu, untuk rumah bujang kami...:). Moral di sini, adalah:

i) jika anda tersilap beli tak apa, anda masih boleh mengubahsuai untuk memastikan benda tersebut boleh digunakan. Jangan dibuang atau hanya disimpan tanpa penggunaan;
ii) sebelum membeli langsir, atau apa-apa sahaja pun kelengkapan kediaman anda, sila ukur terlebih dahulu. Jangan main agak-agak sahaja. Jika tidak, macam saya ni lah jadinya...gheghegheghe


Friday, July 29, 2011

Fabrik Pencetus Semangat! Yeahhh....

Salam Sabtu.....

Hokay...dengan tak bestnya, saya mengumumkan, saya bekerja pada hari ini.... Maka, tiadalah sebarang aktiviti jahit menjahit.....:(

Ye...saya tahu, banyak sebenarnya hendak dibuat, rasa macam tak sempat je....Insyaallah saya akan cuba siapkan. Sepanjang dua bulan ini saya memang banyak shopping fabrik. Ye la, kena bersedia...bila benda dah ada, barulah semangat je nak buat. Tapi jika semangat sahaja tanpa daya usaha, tak jadi juga bukan.....:)...hehehehehe....

Marilah, doakan saya supaya penyakit 'M' tu beransur pulih.......hehehehehe

Yang dalam plastik tu fabby khas untuk Petals Patch.... Dan yang warna purple tu 'uncle' belikan untuk Tuan Puteri Bertuah.....:)


Hmm...sedang pening nak pikirkan fabby yang sesuai untuk apron Puan Aida....hehehehehe....


Fabby dari IKEA...untuk tudung meja, cushion cover.... Hmmmm.....



Tudung baru beli..... Kata Tuan Puteri Bertuah; Mama kena pakai yang warna biru dengan jambu ni, yang kelabu ni hanya org tua2 boleh pakai..... (boleh layan tak???? Hahahahaha...adehhh anak aku!)

Ni kira semua pencetus semangat ni....doa2 kanlah supaya saya rajin dan sihat walafiat selalu ya..... Supaya semua fabrik ini akan menjadi 'end product' yang bersesuaian sebagaimana yang dihajatkan.....

~perasan tak? ada banyak fabby polka kat sini..... I LOVE POLKA as much I LOVE LINEN! Oppss...baru teringat, kain untuk langsir pintu Puan Sharifah tak beli lagi lorrrrr....hukhukhukhuk....

Monday, July 26, 2010

Saya terima bungkusan.....

Semalam saya terima satu bungkusan yang telah dijangka.....dari Sue (MyBotang), sebab Sue dah bagi tau kat dalam E-mail yang pengeposan sudah pun dibuat. Jadi saya tunggu sajalah....hehehehhe.....


Ni lah bungkusannya.....hehehehe...


Apa ada dalam bungkusan? waaaaa.....fabrik yang saya pesan dari Sue, yang Sue bawa terbang dari Japan....hehehhee....terima kasih ya Sue....:)

Sekali tgk Sue ada buat sale lagi.....Hmmmm.....cukuplah kot, banyak sangat shopping fabrik last month....buatnya tak sempat lagi pun.....

Friday, July 2, 2010

Men's Toiletries Bag

Semasa dapat order dari Cik Yat untuk buatkan toiletries bag untuk dijadikan hadiah kepada 'kawan lelaki'nya......mmg agak pening lalat sekejap.....ye lah....kalau untuk perempuan, boleh juga kita buatkan yang comel2 atau pun yang fancy2. In bila namanya untuk lelaki.....hati ni agak was2 sikit...eh, macam ni boleh ke.....? Nanti nampak macam gegirl sangat tak? Hmmm......at last, inilah hasilnya......simple as I can........



No fancy or cute applique......sedikit patchwork yang dihiasi butang......Nama apa tu??? MAZWAN???? Siapa tu? Apa2 pun saya doakan Cik Yat kita berbahagialah.....;)

Bahagian dalamnya saya gunakan fabrik yang berbeza......tapi sekali gambar dah blur la pula.....(layan je lah kan...)

Hah.....sebagaimana yang saya janjikan dalam entry sebelum ni......inilah fabrik-fabrik yang saya beli dari Pondokcraft masa hari last sale dia.....kira penutup lah tu kan......cantik-cantik semuanya fabrik kat situ....rambang jugalah mata saya......hehehehe...(beli saja....buatnya entah bila lah pula...)

Tuesday, June 15, 2010

Sales...sales...sales.......kat Pondokcraft

Bila tengah bulan tiba.......dan ada sale di sana-sini......hatiku mmglah tak tenteram rasanya. sebaik sahaja mataku memandang ke arah skrin dan tertera perkataan sale!!!!! Terus je sms tanya...'sale ni untuk on9 je ke?' (lebih kurang cam tulah ayatnye tadi....dah lupa plak..ghegheghe...)

So, tengah hari tadi sempatlah menjengah Pondokcraft.......dan mata saya dengan jayanya menjadi rambang.......tapi tak pe.....sale sampai hujung bulan Jun ni...so ada masa lagi nak membeli belah kat situ......(kiranya yang terpilih oleh hatiku masih ada la...)

Sapa nak pi shopping kat sana silalah.......macam2 ada....fabrik pun lawa2.....hati tak tahan...cuma poket bocor sikit la bulan ni...nak kena tunggu salary tiba...adussss. Sale ada sampai 30% tu..... (Ayu...klu rajin simpan la sikit fabrik untuk kita ye....)


Ini fabrik yang sempat saya kipnap tadi....(kawan saya kata kelabu asap...tapi tak pe kan....saya pun kelabu asap....padan le tu...;p...)

Sesape yang nak membeli fabrik sila2 la jenguk kat sini....http://pondokcraft.blogspot.com
Cantik, menarik...lagi tertarik tau......huhuhu

Friday, June 11, 2010

Fabrik lagi??

Ini fabrik yang baru saja beli....beli sebab berkenan.....nak buat apa? Tak tahu lagi.....:)


Ini minggu lepas beli......beli lagi....hmmm...


Ini hari tu saya beli.....tapi mmg tak tahu nak buat apa lagi.....


Tengoklah....kain dah berbakul2.....sebenarnya ada lagi 1 bakul penuh......tak snap pic pun yang itu.....ghegheghe


This is my humble working place.....mcm semak je kan....:)


Recently jiwa saya agak kacau disebabkan ada peristiwa yang terjadi. Maka saya perlukan masa untuk tenangkan fikiran dan terpaksa lupakan sekejap bidang jahitan ni....takut lain nak dibuat, lain pula yang jadi. So, tiadalah entry yang terkini hiburan sensasi.....just layan je la pic saya ni ye....:)

Bila jiwa kacau....layan shopping mmg tak ingat.....

Sunday, February 28, 2010

Stok fabrik



Dua, tiga hari ni asyik shopping aje kerjanye. Macam lepas geram plak atau pun sementara sempat kot. Minggu depan dah nak mula kerja, mesti sibuk masa tu dan tak adalah istilah shopping lagi. Banyaklah yang dibeli contohnya make-up stuff, spa set dan yang paling penting stok fabrik. Actually yang corak-corak fabrik ni bukanlah terkini tapi itu yang berkenan dimata, maka saya rembat je lah. Buat masa sekarang idea belum tiba nak buat apa. Tapi yang pasti project Dr. Asfahani tu tak mula-mula lagi pun (Sebab dia kata lambat pun tak pe, tu yang tak berapa pecut tuh...)...hehehehe

Sambil-sambil tu saya ada juga buat project yang tak siap-siap ni....baru siap applique-nye saja......itulah my little puppy punye projek....