Followers

Thursday, December 30, 2010

'Lelaki romantik dalam hidup? Perlu atau tidak????'

Hmmm...nak tahu tak???? Tadinya selepas balik sahaja kerja, saya telah menidurkan diri dengan jayanya... (penatlah kononnya menyelesaikan masalah kerja hujung tahun yang seciput tuh....). Tapi bukan itu masalah yang sebenarnya, memang 'mood' tadi agak 'down' jugalah.... Tapi bila dah bangun, solat, alhamdulillah saya pun dengan jayanya mengadap FB dan blog. Cik Nina? Esoklah saya hadap. Tapi tak boleh lama lorrrr sebabnya masih ada urusan kerja yang saya kena hadap jua. En. Kontraktor, orang suruh buat kerja tu awal-awal, tetapi kenapa lambat siap???? Dah la siap salah pula tu!!!!! Adesss.....

Okay2...sekarang kita lupakan hal kerja sekejap ya....kita nak buat entry yang agak mengong sikit hari ini sempena mood yang tak berapa nak stabil ni. Topiknya, 'lelaki romantik dalam hidup? Perlu atau tidak????'. Macam biasa, pernah terjumpa satu senarai lelaki yang boleh dikatakan romantik, dah tak ingat kipnap kat mana, tetapi memang senarai yang diambil dari internet je nih:

1.Orang yang romantik selalunya meminati cerita yang berkaitan dengan cinta dan perasaan dan menonton cerita tersebut lebih daripada 5 kali! (macam tak je....action movie...huh!)

2.Orang yang romantik biasanya akan mengucapkan sayang kepada pasangannya lebih dari 7 kali sehari! (ada ke??? hmmmm...jap2...adalah kot...)

3.Orang yang romantik biasanya akan memeluk isterinya lebih dari 7 kali sehari! (opsss...)

4.Orang romantik mudah menangis jika melihat pasangannya bersedih dan sebagainya. (hmmm...ada2)

5.Orang romantik biasanya akan mendahulukan pasangannya untuk membuat sesuatu sebagai contoh mendahulukan pasangannya makan atau minum dahulu. Memegang konsep lady's first. (sapa punya pesanan sampai dulu kot...hahahahaha)

6.Orang romantik amat kreatif dalam memberi kejutan kepada pasangannya. Sebagai contoh, suka memberi hadiah sebagai tanda ingatan, suka menyatakan rasa sayang pada saat-saat romantik, suka mengajak pasangannya ke tempat yang tenang dan indah. (tak langsung.....tempat tenang n indah...ye kot)

7.Orang yang romantik takut bersendirian. Tidak mahu ditinggalkan pasangannya dalam jangka masa yang lama. (hmm...ya)

8.Kebiasaanya, orang yang romantik amat setia kepada pasangannya. (setakat ini...)

9.Orang yang romantik kurang berkata-kata tentang perasaannya, tetapi ingin difahami.

10.Lelaki romantik biasanya kurang berkata-kata, tidak mengeluarkan kata-kata yang berbunga-bunga dan tidak mengabui mata wanita dengan kata-kata yang indah. (erk?)

11.Lelaki romantik selalunya ikhlas meminta maaf jika membuat kesilapan kepada pasangannya. Tetapi lelaki romantik jarang melakukan kesilapan depan pasangannya. (ye la....sokmonye...)

12.Lelaki romantik biasanya taat beragama dan selalunya menganggap cinta adalah suci dan kesucian harus dipelihara. (hmmm...)

13.Lelaki romantik tidak akan mengambil kesempatan terhadap kehormatan wanita. Sebaliknya menjaga kehormatan dan amat menghormati wanita. (hmmm...)

14.Lelaki romantik biasanya akan merenung mata pasangannya ketika pasangannya berkata-kata. (..ye...-sambil angguk2)

15.Lelaki romantik ikhlas dalam memberi hadiah. Dan suka mendengar luahan perasaan pasangannya. (hadiah, ikhlas...tapi suh pi pilih sendiri.....tak patutkan....:(. Suka dengar ye luahan tu ye la kot....)

16.Lelaki romantik selalunya suka memuji akan kecantikkan pasangannya. Pujian yang diberikan selalunya ikhlas dan dinyatakan pada waktu yang bertepatan. (cam suka kutuk je lebey...hukhukhukhuk)

17.Lelaki romantik biasanya memanggil nama kekasihnya dengan panggilan yang manja dan lembut. (erk...time nak pujuk je kot....oleh itu, kena merajuk selalu...lalalalala)

18.Lelaki romantik suka mengambil perihal makanan kesukaan pasangannya. (..kena mengaku ya...)

19.Lelaki romantik akan mengajak isterinya berbicara jika melihat isterinya sedang risau dan sebagainya. (ye jugalah...)

20.Jika isteri mahu bercakap, lelaki romantik biasanya akan memperlahankan nada television atau radio untuk menghormati isterinya bercakap. (ye jugalah disini...)

Hmmm....sila semak, adakah suami atau kekasih anda termasuk dalam kategori romantis ni.... Jap nak semak jap. Hmmm....macam kurang je kan.....kuang3.....(sob3...sedey......). Romantik tu perlu ke? Perlulah sebenarnya. Dambaan hati wanita tu..... Perempuan (bukan semua la, tapi hampir semua) harap sangat untuk memiliki seorang teman hidup yang romantik, tak banyak, sikit pun jadilah. Akan tetapi bagaimana yang dinamakan romantik ni? Adakah dengan kata-kata sayang seharian tanpa henti, atau mempamerkan sayang itu seperti berpelukan atau berciuman di khalayak, atau memberi hadiah yang kononnya 'suprise' bernilai ribu-ribu, atau kena buat aksi yang pelik-pelik, atau lelaki tu mulutnya manis je memanjang....hmmm...Bukan,bukan.... Itu tak semestinya romantik okay....

Elemen romantik ni perlulah juga ada dalam perhubungan, baik lelaki, baik perempuan. Bukan apa, itu yang akan merapatkan hati, mendekatkan jiwa gitu. Sebagai contohnya, sesekali memberikan hadiah biarpun bukan pada tarikh penting dalam hidupnya, mengucapkan kata sayang sesekali (tetapi kenalah pada waktunya bukan...), mengambil tahu dan perhatikan kesukaan pasangan, memahami dan mengerti.... dan bermulut manis dengan ikhlasnya, bukan pura-pura ye...serta mengingati tarikh-tarikh penting dalam hidup mereka, memberi hadiah walau kecil dan murah, yang penting ikhlas. Ini hanya contoh ya, romantik ni macam jua cantik. Diskripsinya berbeza mengikut keperluan individu ya. Tetapi kan....... Hidup ini tak selalunya indah, tak semua yang kita impikan, mampu untuk kita miliki. Akan tetapi, seharusnya kita bersyukur dengan apa sahaja yang dikurniakan kepada kita. Tidak semua yang ada pada kita dan pasangan lengkap dan seperti yang kita idamkan dalam hidup.

Ketidaksempurnaan milik aku dan dirimu, makanya salinglah kita melengkapi agar menjadi milik kita yang abadi(..huhuhu..dah lorr kurang romantik...pastu kalau dah dapat tido, lupa org terus......waaaaaa...sedey balik)




No comments:

Post a Comment