Followers

Monday, December 27, 2010

Sepi.....(wahhhh tajuk....)

Percaya tak, kesepian dalam hidup mampu membunuh? Adakalanya ia membunuh kita secara perlahan, adakalanya terlalu cepat dan rakus....

Di tengah keramaian juga kita mampu berasa sepi. Walau mungkin kita dikelilingi keluarga dan teman-teman...kesepian itu akan muncul jua. Entah la...mungkin sepi itu sejenis penyakit dalam hati yang sunyi. Sebenarnya saya pun tak tahu sangatlah penyakit berkaitan psikologi ni tetapi saya benar memahami dan merasai makna sepi bila seorang rakan menyuarakan isi hatinya. Secara kasarnya, saya melihat dia seorang yang berjaya, ada segalanya tetapi masih jua tidak pernah merasa bahagia dengan hidupnya. Merasakan sunyi dan sepi adalah perkataan paling tepat dalam mengisi hari-harinya.

Sudah menjadi kewajaran, sebagai manusia yang diciptakan berpasangan tidak pernah jemu cuba mencari yang sejiwa, yang mampu membahagiakan dirinya. Akan tetapi seringkali jua dia gagal bila mana lelaki-lelaki ini hanyalah berniat mengambil kesempatan.
'dasyatnye pandangan manusia terhadap pangkat,pelajaran dan pekerjaan. kalaulah semua ni xterjadi,siapa agaknye yg ade setia dgn aku'
Ini antara kata hatinya....hmmm...yang lebih menjurus kepada kesetiaan orang-orang disekitar hidupnya. Yang mana suka mengambil kesempatan, mempergunakan dirinya untuk satu tujuan yang lain dan bersifat demi kepentingan diri sendiri...Begitu jualah kisah yang berkisar mengenai lelaki yang hadir dalam hidupnya, sekadar mengambil kesempatan terhadap pangkat dan kedudukannya. Kesian juga bila saya melihat dia merasa jatuh....merasa terlalu payah untuk bangun semula. Kecewa dengan sikap lelaki yang pernah hadir dalam hidupnya. Saya mengerti, kerana sebahagian hidup saya juga dikelilingi lelaki seperti ini. Tetapi sebagai hambanya, saya redhakan saja ujian ini.....sesungguhnya setiap kejadian ada hikmahnya. Sepertinya jua, saya pernah merasakan saya hanyalah menjadi duri dalam hati sendiri, sakit dan pedih bila diri sendiri yang menjadi duri. Kenapa? Kerana kita yang membuat pilihan....bila pilihan itu salah, kita akan merasakan sakit yang teramat sangat.

Wahai sahabatku......
Dari kecil kita bertatih...
Jatuh dan bangun,
Lagi dan lagi,
Agar kita mampu berjalan...
Supaya kita mampu berlari,
Mengejar mimpi-mimpi....

Dan pada hari ini....
Bila jatuh lagi....cepat berdiri....
Sesungguhnya...
Esok pasti datang lagi..
Bersama matahari...
Hangatkan kembali hatimu...

Okay....sejak bertahun dulu, saya suka benar dengar lagu ini bila hati rasa tak berapa gembira. Solat dan doa adalah pengubat hati yang paling mujarab. Lagu ini hanyalah umpama minyak angin cap kapak yang mengurangkan mual-mual ketika pening meloya....hahahahaha.....layan je la ye...(ntah apa perumpamaan yang saya bagi ntah....)



No comments:

Post a Comment