Followers

Saturday, August 27, 2011

You Belong To Me....(may be not...)

You belong to me....Hmmm...nyanyian Tylor Swift. Ntah apa mimpi saya hari ini melayan Youtube sambil mata terjuling-juling menjahit manik.

Tajuk lagu tu, 'you belong to me'. Dah tentulah tentang cinta-cinta begitu. Bila melayan video musiknya kita boleh menafsirkan begini:

Seorang gadis yang tidak cantik bersahabat baik dengan seorang jejaka kacak yang popular dan telah mempunyai teman wanita yang juga popular. Si gadis ini memang mengambil berat dengan si jejaka. Sebenarnya dalam diam menyayangi si jejaka, tetapi kenalah sedar dirikan....diri sendiri tu tak seberapa. Makanya dia merelakan si jejaka berbahagia dengan si gadis popular.

Sebenarnyakan, bila bercinta dengan si popular, dah tentulah kerenahnya banyak. Akhirnya si jejaka sedar, tiada gadis lain yang lebih memahaminya, yang dapat menerima baik buruknya, menemaninya dalam apa jua keadaan. Rupanya telah jatuh hati juga pada si gadis. Dan ditinggalkanlah si popular akhirnya untuk bersama dengan si gadis itu selamanya.....

Hah, gitulah lebih kurang ceritanya. Ingat tak pada satu entry saya yang berkisar soalnya hati juga ni; Bertemu 'soulmate' dengan Smooth E. Berkisar tentang topik yang lebih-kurang sama, sebenarnya kita mengambil masa untuk menyedari yang sebenarnya kita sangka kita cinta, rupanya kita hanya suka. Apa yang kita perlukan dalam hidup ini sebenarnya? Bila kita merujuk kepada soal hidup dan pasangan? Sudah tentunya kita memerlukan pasangan yang mampu membuat kita bahagia, gembira, mampu memahami dan menerima kita dengan seadanya. Pasangan yang kita perlukan bukanlah seseorang yang kita mampu hidup dengannya tetapi adalah seseorang yang kita takkan mampu hidup tanpanya. Seseorang yang akan melengkapi segala kekurangan kita dan menjadikan kita sempurna. Cinta itu akan hadir bila kita saling melengkapi.

Adakalanya bila kita memiliki sesuatu, kita akan merasakan ia bukan sesuatu yang kita mahu, bukan yang kita cari atau bukan yang kita perlu. Kita ambil satu kes kajian;

Awang bercinta dengan Tipah tetapi kemudiannya dia bermain kayu tiga dan bercinta dengan Bedah. Kenapa? Kerana bagi Awang, Bedah melengkapi pakej idaman hatinya; muda belia, kaya melana, cantik jelita dan amat bertimbang-rasa. Akan tetapi Awang tidak memberitahu Tipah tentang cinta barunya, mungkin hendak main tipu-tipu kot. Akan tetapi Tipah ini bijak laksana kerana walau tak diberitahu, dia sebenarnya tahu. Maka ditinggalkanlah Awang akhirnya membina cinta atas airmatanya. Dalam hatinya menyeranah jugalah si Awang. Walaupun mulutnya menyeranah segala bagai, tetapi hati Tipah tidaklah sekejam Awang yang sanggup membiarkan Tipah, kekasih yang kononnya tidak cukup pakej; muka cukup makan malah gaji pun cukup pakai saja. Agaknya apa perasaan Tipah bila si Awang pernah berkata padanya; 'Terus-terang saya cakap, saya sama dengan awak pun sebab senang. Saya tak mahu hidup susah'. Tetapi masa tu, si Tipah masih juga terima Awang, sebab baginya biarlah hidup saling melengkapi, jika Awang hanyalah seorang pekerja yang gaji seciput, tetapi hatinya baik, apa salahkan..... Rupanya, Awang lebih tamak, bila si Bedah yang lebih kaya melana tu menerima cintanya, maka dia pun menduakan si Tipah.Berderai juga airmata Tipah setiap kali mengingatkan peristiwa itu. Mungkin ketika bercakap tu Awang tak sedar betapa Tipah terasa, sebab Awang ini adalah seorang yang kononnya STTP (straight to the point).

Bila cinta Tipah dan Awang berakhir, maka cinta Awang dan Bedah lebih rancak. Lebih meriah dengan merah-merah cinta lagi. Si Tipah tengok dengan terkulat-kulat biji mata. Apakah Tipah tak terasa? Tipah terasa... Apakah Tipah tak menangis? Hari-hari Tipah menangis..... Tapi apakah Awang tahu? Tidak.... Dia terlalu sibuk dengan Bedah, cinta hatinya.... Sampai satu saat, Awang seolah-olah tersedar dari lamunan, Tipah tak pernah marahkannya, malah membomohkannya sampai muntah darah pun tidak. Malah Tipah masih juga seperti dulu, bicaranya masih jua dalam nada yang sama, perlakuannya juga masih sama, sabarnya juga sama terhadap kerenah si Awang yang pelbagai. Sehinggakan satu saat Awang akan berkahwin lagi 3 bulan, dia masih tidak dapat melupakan Tipah, malah cemburunya meluap-luap kerana si Tipah telah mula dipikat oleh jejaka X yang dia pun tidak kenal siapa. Kebenaran sebenarnya akan nampak dek mata, bila kena ketuk kepala....

'tak boleh lupakan awak, awak terlalu istimewa...' Itulah kata-kata Awang pada Tipah suatu hari.


Akan tetapi....apa gunanya kesedaran dan kata-kata itu. Sudah terlambat untuk menyedari siapa yang kita lebih siapa sebenarnya kita sayangi dan menyayangi kita bukan? Tidak semua orang bernasib baik, dapat mengulangi semula detik manis dan terindah dalam hidup yang pernah dia miliki. Mungkin kes Awang tidak seperti cerita dalam klip video ini bila mana bila jejaka sedar dia menyayangi si gadis maka ditinggalkan sipopular serta-merta. Hidup ini sebenarnya lebih kompleks jika dibandingkan dengan video musik berdurasi 3.49 minit.

Layan video musik ni dulu.....



...ada sesuatu yang telah pergi dan tidak mungkin akan kembali lagi...... Jadi, hargai setiap detik yang kita miliki. Jangan sampai yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Atau macam kes Awang; yang dikejar tu dah dapat, yang dikendong pun tak berciciran, tapi jika pemeluk sebesar batang kelapa, yang dikendong nak peluk yang dikejar yang baru dapat tu pun nak peluk, tak ke berteraburan jawabnya???? Hah! Renung-renungkanlah......:)


No comments:

Post a Comment