Followers

Sunday, July 31, 2011

...Penutup Tudung Saji?....

...saya sungguh sibuk, memenuhi agenda sebelum menyambut Ramadhan. Sana, sini kenduri... membeli-belah untuk persediaan puasa, melayan selera si Puteri Bertuah tu lagi.....hehehehehe...nak makan sana-sini. Ye lah, lepas ni, bila dah bulan puasa, tak dapatlah nak suka-suka hati makan di luar. Lebih sibuk rasanya ditambah pula dengan projek-projek yang berjalan lancar di sana-sini.....hmmm....

Saya mula merasa amat penat, tetapi banyak benda lagi yang belum selesai.... Ni seolah-olah..... hajat di hati nak peluk gunung..... tapi, bila tengok tangan?! Hahahaha...buatlah setakat yang mampu...... Sikit-sikit lama-lama jadi bukit....ye tak?????

So, tadi selepas melayan kerenah si Tuan Puteri Bertuah, saya rajinkan juga diri membuat benda ni..... apa namanya erk? Hmmm.... kira macam penutup tudung saji...gitu......


Tudung saji ni kecik dan comel je. Warna merah dan memang selalu digunakan bonda untuk menutup makanan yang terhidang di meja makan. Akan tetapi, selalunya, Cik Cicak akan bertenggek di atas tudung tu dan kemungkinan beri2nya akan masuk menembusi tudung saji itu ada....makanya bonda meletakkan kertas suratkhabar macam nilah..... Kesian kan??? Alahai....laih benar saya tengok...hehehehehehe

Bling!!! Saya pun membuat penutupnya menggunakan fabrik 'heavy printted cotton' yang dah lama saya beli tapi tak digunakan tu...... Saya kombinasikan dengan fabrik bercorak kotak-kotak warna merah dan serikan dengan riben dari warna merah terang ber-polka-dot!



Close-up skit... Memang la tak nampak comey, sebab saya guna kamera cap ayam je...hukhukhukhuk..... Tapi tak pe, saya suka juga....:)


Sebenarnya, tujuan saya buat benda ni sebab nak cuba tapak baru ni.... Bukan baru sangat la, dah lama beli tapi tak pernah digunakan. Jadi, sebelum saya menggunakan untuk buat baju si Tuan Puteri, saya cuba dulu atas produk yang kecil dan mudah....sekali tak mudah tau, sebab jenuh 'corner' tau.....sebab benda ni BULAT!!!!!!

Okay, kegunaan tapak ini adalah untuk membuat kedut2 yang terdapat pada sambungan fabrik utama dengan fabrik kotak2 tu. Sebelum ni jika saya nak buat kedut2, saya kena jahit dulu pada fabrik kotak2 then tarik bagi kedut2 baru sambungkan kedua2 fabrik. Sekarang? Terus sambung je....mudah kan???? Tapi tak mudah sangat lorrrr...hukhukhuk...latihan, latihan...itu yang diperlukan sekarang...:)

2 comments: