Followers

Wednesday, March 23, 2011

sesaja cerita lagi...:)

Uiks....sekarang dah pukul 12.56 tengah malam.... (tak reti tido ke apa ni?????)

Sebenarnya, tadinya dah terlelap. Sekarang dah tak lelap la pulak, makanya buat la coret-coret kat sini. Okay...malam ni nak cerita sikit kisah kuasa pelukan. Sebenarnya semua sedia maklum, betapa berkuasanya pelukan tu dalam sesuatu perhubungan. Pelukan dari seorang ibu kepada seorang anak, atau dari seorang suami kepada seorang isteri atau pun sebaliknya. Pelukan tu sebenarnya dapat membebaskan hormon yang berupaya memberikan ketenangan, mengurangkan kesakitan mahupun keresahan.

Macam yang saya pernah baca, jika tidak silap mengikut kajian pakar dari Jerman, sekiranya seorang suami memeluk isterinya selama 10 saat setiap pagi, maka akan panjang umurnya 5 tahun. Tapi itu kajian pakar, kuasa tuhan siapa yang dapat tentukan bukan???? Begitu juga jika pelukan antara ibu dan anak. Bila dipeluk ibu, bayi selalunya akan merasa selamat dan tenang. Malahan usapan dari ibu selalunya akan dapat menyembuhkan rasa sakit malah menghilangkan rasa stress anak-anak (kanak-kanak pun kadang-kadang stress juga tau...).

Pagi Ahad yang lalu, saya baru balik ke rumah bonda. Beerti dah 2 hari saya tak jumpa dengan Puteri Bertuah. Sepatutnya hari Sabtu lagi saya dah balik rumah bonda, tapi saya tak mahu bonda dan puteri tengok mata saya yang macam bengkak tu kan.... Lagi pun saya pun perlukan masa dan ruang untuk kembali 'cool down' dan tenangkan diri kembali. Pagi-pagi lagi saya dah sampai rumah dan puteri masih dibuai mimpi. Saya susup masuk dalam kelambu. Saya peluk dia, cium rambut masam-masam dia tu dan saya bisikkan; 'maafkan mama ya sayang...'. Sekali dia berpaling; 'kenapa mama?????'. Adehhhh...kantoi mamanya di situ. Tadi kan tido, macam mana boleh dia dengar pula ni??? 3 kali dia tanya, kenapa?? Kenapa??? Kenapa mama minta maaf? Saya senyum saja tak menjawab. Sebenarnya saya rasa bersalah sangat, saya dah ada puteri, cukuplah sebagai penawar hati. Kenapa perlu lagi mencari penawar hati yang lain, yang akhirnya hanya melukakan lagi...
Dan puteri tertidur semula, sambil peluk saya..... Sungguh, saya kembali tenang masa tu...

Tetiba terus terasa kena begini:




Nape nak nangis-nangis kan??? Tapi nangis juga la dalam hati sebab sakit hati. Sungguh, dia telah menyakitkan hati..... Dia memang pakarlah.... spesis manusia dari planet manalah dia ni yang kejam cam gini ghupenye....hukhukhuk

Dan sekarang saya dah ngantuk balik....daaaa...got to go jugalah sekarang....:p

2 comments:

  1. banyak2 bersabar yer--hargailah puteri anda..

    lots of love
    pani

    ReplyDelete
  2. ye puan...insyaallah...
    sentiasa hargai dia.....

    ReplyDelete