Followers

Monday, November 8, 2010

Bag PVC , Bag Fabrik?????

Malam ini, cewahhh....malam??? dah pagi sebenarnya, pukul 3.18 pagi.... hehehehe.. Ilham baru tiba. Sebenarnya, dari tadi lagi saya nak bercerita mengenai mengapa saya suka bag daripada fabrik. Ada pelanggan yang saya jumpa, merungut sebenarnya, kenapa saya tidak menggunakan PVC sebagai produk. Malah ada ahli keluarga saya juga yang memandang hasil bag fabrik ini bukan sesuatu yang unik dan diterima ramai. Orang lebih suka memilih yang lasak, iaitu bag PVC. Jika lebih mewah sikit kulit le kan.....


Saya ada banyak koleksi bag yang sebahagian besarnya telah pun masuk tong sampah, saya sedekahkan pada saudara-mara atau pun digunakan oleh tuan puteri di pondok mainan. Sebahagiannya masih tersimpan biar pun tak boleh digunakan lagi. Saya ada paparkan disini beberapa contoh bag dalam simpanan ya....meh kita lihat:


Ini bag BONIA ya.....saya sayang bag ini sebab ini bag, En. Rizal yang belikan. Simpan lagi walau dah rosak. Kulit luarnya berkedut dan mengelupas tau....macam mana nak guna...huhuhu

Ini bag yang saya beli dari VINCCI. Saya suka menggunakannya sebab kira nampak macam muda remaja la skit....hahahahaha....masa ini saya beli, saya tak kenal lagi jarum dan benang. Tapi kombinasi fabrik ini saya suka. Ada sikit kerosakan pada magnet buttonnya tetapi masih boleh digunapakai. Lusuh tu dah tentu ya....

Ini pula bag percuma sewaktu membeli perfume Esstee Lauder. Percuma tau. Design dia saya suka..kemana-mana saya bawa masa dulu. Sekarang sedikit lusuh, tetapi bila basuh, okay balik la. Fabrik juga, cuma tali PVC.


Hah....ini bag saya yang terkini di beli. Alahai mahal juga adanya. Rasanya dalam RM300++ kot. Jenama Hilly. Besar dan saya suka masa awalnya. Kemudian, guna tak sampai setahun, lihatlah, tengok betul-betul di penjuru tu. Kulit luarnya dah mengelupas dan bertampung-tampung. Kecewa betul saya lepas tu.


Ni lagi satu. Bag VINCCI. Saya beli dalam lingkungan harga RM 90 ke atas kot. Tak ingat dah lama. Saya mmg suka guna bag ini. Sebabnya saiznya menepati keperluan saya, warna yang menarik (putih dan unggu). Aksesori pun saya suka, 'hangging love'. Tetapi tak sampai 5 bulan guna, PVC nya dah mula menggelembung dan terkopak, menjadi debu berterbangan. Lihatlah sekarang, huduh tak rupanya?????????

Ini antara bag yang paling saya geram. Boleh la pula putus ditengah jalan. Bag fabrik tapi talinya PVC. Adoiii la......

Last sekali, ini bag yang saya mula2 buat untuk diri sendiri. My big-big bag.... Sekarang, saya dah guna untuk mengangkut kerja rumah dari pejabat ke rumah setiap hari dengan kapasiti berat 2-3 kilo setiap hari. Sudah hampir setahun usianya, atau mungkin dah setahun kot. Tetapi alhamdulillah handlenya masih utuh disitu. Malah pernah lebih berat lagi pun. Cuma sekarang ini dah terlalu comot lah kan.....

Okay...balik kepada motif utama saya. Pernah la ada orang tu kata:

'Kenapa tak buat plastik (ini merujuk kepada PVC lah). Senang nak jaga. Tak masuk ayaq....'

'Bag kain ni, selalu sangat lekat habuk. Sapa nak guna....'

Dan bermacam lagi ayat yang tak berapa best di dengar. Lain orang lain citarasanya. Kenapa saya suka bag fabrik? Sebab ia tahan lasak, tahan lama dan sesetengahnya unik. Dulu sebelum saya kenal jarum dan benang, saya selalulah juga menjamu mata melihat bag fabrik yang comel-comel, berangan nak memiliki satu, sekali tengok harga, mak aihhhhh.....mahalnya..... Jadi saya pendamkan saja. Belajar pelan-pelan buat sendiri, kemudian ada kawan-kawan yang suka mula menempah dan sehinggalah sekarang mempunyai koleksi sendiri cuma belum berkembang maju.....hehehehe.

Cubalah anda semua buat analisis berdasarkan contoh bag dan masalahnya. Semua yang berbentuk PVC sudah rosak dan tak boleh guna lagi ya. Tetapi yang fabrik, masih boleh guna biarpun dah lusuh. Oleh itu, saya tetap dengan pendirian saya, saya adalah 'fabric crafter', jadi saya sukakan bag fabrik saya. Tetapi saya tidaklah menolak penggunaan bag PVC, kulit malah plastik bag tetapi bag fabrik tetap pilihan utama sya. Apatah lagi sya boleh menghasilkan bag sendiri, tentulah saya suka dengan hasil tangan sendiri bukan? Tak sama dengan yang dijual dipasaran. Saya mencipta perbezaan untuk setiap karya. Jadi, sesetengah orang yang tidak berapa setuju dengan penghasilan bag fabrik saya, silalah fahami dan hormati pendirian saya. Kita berbeza citarasa, memang tak serupa, janganlah paksa saya untk buat sesuatu yang saya tak boleh buat dan tak mahu buat. Lagi pula paksa saya jangan buat.....Hmmmm.....setiap barangan ada baik dan buruknya. Manalah ada benda yang sempurnakan.....:). Tetapi pilihlah yang terbaik dan sesuai dengan citarasa masing-masing. Anda pilih, anda dapat, anda guna.

6 comments:

  1. stuju sangat la mama nuriel...
    i like ur work esp hadiah bag GA tuh...
    sangat cantik nk pakai pun cam sayang...

    ReplyDelete
  2. as a silent reader of your blog...hehe
    I do agree with u, soooo much..i do make bags..using fabric..my own tote bag.so proud of it, using it to angkut everything (ingat mcm diaper bag..hehe)use very light interfacing and just sew it with ordinary sewing thread but still sturdy until now..unlike my emillio bag..hated it, pakai 2 months, then the skin starts to peel itself..now my sembonia faced the same problem..although jaga mcm princess, but ada some kulat growing on its skin..frustrated..better use fabric bags, easy to wash, easy to keep, sturdyyy, quite trendy, my own fashion..guarantee full satisfaction hehe

    ReplyDelete
  3. saya pon banyak beg PVC niii.. tapi mmg jangka hayatnya sekejap jer. paling lama 2 athun kut, handbag yg saya pakai sekarang dah 2 tahun n sepatutnya dah tukar baru, tp malas.. dok pikir2 nak buat sendiri jer... tp lom jumpa pattern seswai.. kalau tote beg plak besar n simple sgt plak hahaha

    ReplyDelete
  4. mama Nuriel, Yup!! saya suka pendapat nih...setiap orang ada pendirian dan citarasa.... setiap orang diberi pilihan... Fabric bag... dulu saya selalu buat beg dari lebihan kain langsir...depa kata, awat suka sangat beg curtain aka beg tirai nih//(org utara panggil langsir tirai)

    tapi depa tak faham..citarasa saya..sekarang "beg tirai" dah step into imprevemant era... Creativity will create the different..yes, make it differ with your desire style..

    Crafter can make varity.. cantik...nak tau cubalah kan......

    ReplyDelete
  5. Hmmm...rupanya ramai juga kawan-kawan yang setuju dengan pendapat saya kan....:)

    Sueann:saya pun ada bag yang mula berkulat. Kena selalu maintain tu, polish dan simpan balik selalu.

    Mila@rimbun:saya rasa saya hanya sesuai untuk jenis-jenis tote bag ni...sebab banyak sangat barang nak isi bukan....handbag saya yang guna sekarang ni muat-muat je....:)

    SCLover:...itu saya kena tumpang berbangga....:)

    ReplyDelete